Zoeken

Test: Yamaha MT-07 vs Kawasaki Z650 vs Suzuki SV650

Conclusie

18 mei 2020

Waar in het verleden door in de middenklasse door viercilinders de dienst werd uitgemaakt zijn het anno 2020 tweecilinders die in dit segment de klok slaan. Omdat een tweecilinder een stuk goedkoper (alleen al ’t blok heeft een bak minder bewegende onderdelen), lichter (alleen al ’t blok telt een bak minder onderdelen), zuiniger (alleen ’t blok telt… afijn, je begrijpt wat we bedoelen) en wendbaarder, en daarmee een stuk gemakkelijker te rijden is.

Dat de strijd uiteindelijk tussen de Kawasaki en de Yamaha zou gaan hadden we op voorhand wel verwacht, maar niet dat de verschillen tussen de Kawa en Yammie aan de ene en de Soes aan de andere kant zo groot en tussen de Kawa en de Yammie zo klein zouden zijn. De laatste generaties van Z650 en MT-07 zijn duidelijk naar elkaar gegroeid, wat kiezen tussen de twee tot een persoonlijke keuze heeft gemaakt.

De MT heeft nog steeds het frissere blok dat gemakkelijker tot ondeugend gedrag te verleiden is, waar de Z nog steeds de beste stuureigenschappen heeft. Hoewel, zoals gezegd, de verschillen klein zijn. Kleiner dan ze ooit zijn geweest. Tenminste, op het vlak van sturen en blok, kijk je naar het complete pakket dan biedt de Z650 dankzij TFT, Bluetooth en LED voor het prijskaartje van € 7.999,- excl. Performance Edition pakket (inderdaad, exact gelijk aan het prijskaartje van de MT-07) duidelijk de meeste motor voor je geld.

Staat daarmee de SV650 helemaal buiten spel? In tegendeel. Voor wie flitsend en speels niet in het motorwoordenboek heeft staan, maar wel op de kleintjes let, zou deze Hoegee Special wel eens de olifant in de kamer kunnen zijn. Met een prijskaartje van slechts € 7.499,- (incl. Yoshimura pakket) steekt Marc Hoegee de andere twee naar de kroon, hoewel daar wel bij moet worden aangetekend dat ’t een 2018 model is.