Zoeken

Test: Yamaha MT-07 vs Kawasaki Z650 vs Suzuki SV650

Yamaha MT-07

18 mei 2020

Als enige van dit trio heeft de MT-07 geen voorgeschiedenis. De motor werd in 2014 door Yamaha op de markt gezet als nieuwe middenklasse Naked en kan - als je d'r toch een labeltje op wilt plakken worden gezien als de opvolger van de XJ6, het prijsbewuste broertje van de FZ6 die slechts 5 jaar in productie is geweest. In de hoogtijdagen van de wereldwijde kredietcrisis had Yamaha ogenschijnlijk De MT-07 blijft je verleiden om wheelies te maken, maar we hebben ditmaal de verleiding kunnen weerstaanalle ontwikkelingen op hold gezet, maar achter de schermen gewerkt aan een complete overhaul van de Naked familie wat resulteerde in een nieuwe MT-lijn, waarvan de MT-07 als tweede na de MT-09 werd onthuld. 

Dat Yamaha bij de ontwikkeling van de MT-07 verdomd goed had gekeken naar de ER-6n was evident. Niet alleen was ook bij deze MT Fun met een hoofdletter F op het lijf geschreven, maar Yamaha had die Fun ook nog eens naar een ander level gebracht. De MT ontpopte zich als een wheeliemonster eerste klas, dankzij het blok dat zo fantastisch verslavend was en ook nog eens fraai klonk, dankzij de 270° crossplane krukas. Als we nog terugdenken aan het uitstapje dat we destijds met de ER-6n, de CB500F en de MT-07 naar Texel hebben gemaakt, man-o-man wat hebben we toen toch een lol met die MT gehad. 

Toch was er ook een keerzijde aan de MT medaille, de vering (en dan met name de achterveer) voelde als een slappe fietspomp en het design straalde aan alle kanten uit dat goedkoop produceren het uitgangspunt waren geweest. Yamaha probeerde dat aan alle kanten te verbloemen door dat als 'Dark side of Japan' designkronkel te verkopen, maar wie daar dwars doorheen keek
De koplamp oogt niet sexy. Het display is weliswaar superoverzichtelijk, maar ook supergroot

Smaken verschillen, maar als je 't ons vraagt is design niet het sterkste punt van de MT

De zit is sportiever dan de Z en actiever dan de SV. Knopjes aan het stuur blijven erg knullig aanvoelen
zag een motor waarvan het design el-cheapo oogde. Zet 'm maar eens naast een FZ6 of zelfs een XJ6 en je begrijpt wat we bedoelen.

Twee jaar geleden kreeg de MT-07 z'n eerste update, waarbij voornamelijk de puntjes op de i werden gezet. De reden dat het geen extreme makeover was geworden was eenvoudig: de motor moet én z’n toegankelijkheid behouden, én blijven spelen in dezelfde klasse. Maak je ‘m te goed, dan wordt ie ook te duur. Yamaha had de prijs op € 7.999,- kunnen houden (wat 'ie twee jaar later nog steeds kost) en om dit te kunnen doen was men slim geweest. Wat er aan de ene kant bijkwam, werd er aan de andere kant afgehaald. De kunststofdelen waren rondom wel opgefrist, maar een stuk minder complex geworden waardoor de productiekosten ook meteen lager werden. 

Het nieuwe design gaf bovendien een veel verzorger geheel, maar veel belangrijker dan dat opgefriste design waren de aanpassingen die Yamaha aan het rijwielgedeelte had gedaan, en dan met name aan de achterkant. Volgens Yamaha was de achterveer zo'n 11 procent stugger dan de eerste generatie, wat bijgestaan door nog eens 27 procent meer uitgaande demping en maar liefst 40 procent meer high speed ingaande demping had geresulteerd in een MT-07 die beduidend strakker de hoek om te krijgen is. 

Wat rijwielgedeelte betreft heeft Yamaha daarmee het gat met de Z650 een flink stuk gedicht, misschien nog niet 100% maar met de MT zoals 'ie nu is kunnen wij echt wel mee leven. Tel daar de heerlijke 75 pk sterke 689cc 270° crossplane tweecilinder bij op en je kijkt naar een motor die nog steeds wat funfactor aangaat een uitblinker is.

Moeten we het nog zeggen? Dat blok, dat blok en dat blok

Het oogt wat goedkoper dan de andere twee