Test: 1290 Super Duke R vs S1000R vs Tuono V4 1100
BMW S1000R
Inhoudsopgave |
---|
Test: 1290 Super Duke R vs S1000R vs Tuono V4 1100 |
Bij de horens vatten |
Lyrisch |
Aprilia Tuono V4 1100 |
BMW S1000R |
1290 Super Duke R |
Conclusie |
Technische gegevens |
Minpunten:
De door BMW gekozen settings voor de Dynamic Damping Control (DCC) semi actieve vering. Standje hard is te hard en standje normaal is al te zacht. Tel daar de gevoelige gasreactie als gevolg van de intimiderende vermogensafgifte bij op en je hebt een wilde tijger die je niet zonder handschoenen aanpakken wilt. Té veel van het goede, en daardoor niet in balans en ontzettend moeilijk om er écht hard mee te rijden. De S1000R is een fiets waar je te allen tijde je kop goed bij moet houden, foutjes worden duur betaald. Ook de windbescherming is niet echt om over naar huis te schrijven (we weten 't, het is een naked, maar toch), van alle drie is het op de S1000R het meeste afzien. Doordat de voorvork geen goede setting heeft kunnen de remmen nooit optimaal worden benut. De lichte bediening in combinatie met de slappe vork maakt dat een beetje remmen al een agressieve respons geeft en de voorvork op de olie doorslaat. En dan is er nog de prijs, die met alle optiepakketten best fors is. Jammer is ook dat iets basaals als dynamische tractiecontrole in het sportpakket is ondergebracht, in plaats van tot de standaard uitrusting te behoren.
Fraai zondermeer, maar het drukke display blinkt niet uit in overzcihtelijkheid. De bediening is daarentegen mooi intuïtief
De 1.000 vier-in-lijn geeft z'n vermogen als een drietrapsraket vrij, de quickshifter met auto-blipper werkt verslavend
De remmen zijn fel en agressief, wat alleen werkt als de elektronisch geregelde vering op standje Sport wordt gezet.
De S1000R heeft heel erg veel overeenkomsten met de dubbel-R