Test: 1290 Super Duke R vs S1000R vs Tuono V4 1100
1290 Super Duke R
Inhoudsopgave |
---|
Test: 1290 Super Duke R vs S1000R vs Tuono V4 1100 |
Bij de horens vatten |
Lyrisch |
Aprilia Tuono V4 1100 |
BMW S1000R |
1290 Super Duke R |
Conclusie |
Technische gegevens |
Minpunten:
Afwijking in snelheid en tripmeters ligt weliswaar binnen de norm, maar 7,5% is in alle eerlijkheid te veel. De tractiecontrole grijpt in als er een wheelie wordt gemaakt, waardoor je op voorhand een keuze moet maken tussen veiligheid (TC uit) en spelen TC aan). Het uitzetten gaat onhandig diep in het menu en moet elke keer worden gedaan als ‘ie op contact wordt gezet. Wil je écht knallen dan is TC zeker aan te bevelen, zonder TC wordt ‘ie haast onrijdbaar. De versnellingsbak is op zich niets mis mee, maar ten opzichte van de andere twee mis je wel duidelijk de quickshifter. Een auto-blipper zou het aanremmen nog gemakkelijker hebben gemaakt. Ondanks de Akra klinkt de Super Duke erg beschaafd, maar dat zal ongetwijfeld door de dB killer komen.
UItgebreid én overzichtelijk, en ook de bediening is helemaal top. Zo willen we 't graag zien
Onderin heerlijk beschaafd en boven de 8.000 toeren een waar kanon. Geen slektronische hulpmiddeltjes, maar een 'old-school' versnellingsbak die z'n werk wel goed doet
Brembo Monoblocks, moete we nog meer zeggen? De WP vering geeft erg goede feedback
De accessoires maken de fiets helemaal af
Lijkt wel alsof 'ie veel sterker is dan twee jaar geleden tijdens ons Spaans avontuur