Test: 1290 Super Duke R vs S1000R vs Tuono V4 1100
Aprilia Tuono V4 1100
Inhoudsopgave |
---|
Test: 1290 Super Duke R vs S1000R vs Tuono V4 1100 |
Bij de horens vatten |
Lyrisch |
Aprilia Tuono V4 1100 |
BMW S1000R |
1290 Super Duke R |
Conclusie |
Technische gegevens |
Minpunten:
Het verbruik is met gemiddeld 1 op 12 niet meer van deze tijd. Gelukkig dat de tankinhoud enkele jaren geleden naar 18,5 liter is vergroot, daardoor heb je nog altijd een actieradius van een kleine 200 km. Voor alledaags gebruik is de Tuono misschien iets te extreem: het blijft een supersport met halve kuip en Renthal stuur. Het display oogt nog steeds fraai, maar mist wel functionaliteit ten opzichte van de andere twee. De +/- knop kan onbedoeld ook een negatief aspect hebben: Stefan had ‘m ‘per ongeluk’ op TC8 gezet, waardoor ‘ie ineens niet meer vooruit te branden was. Ook is de bediening van het display niet echt handig: gedurende de test is het ons niet gelukt om tripmeter 1 te vinden. Geen auto-blipper quickshifter.
Overzichtelijk is het zeker, maar de menuknop werkt niet echt intuïtief
Het middengebied van de 175 pk V4 1100 is ongeëvenaard. De bak schakelt perfect, wel jammer dat de quickshifter geen auto-blipper functie voor terugschakelen heeft
De Brembo remmen zijn heerlijk voorspelbaar, de vering voelt statisch goedkoop aan, maar weet hobbels perfect te absorberen
De achterbrug is een waar kunstwerk. De handgrepen zijn fraai in het kontje verwerkt