Test: PGM V8 eigenbouw
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: PGM V8 eigenbouw |
Men Down Under |
Nucleaire stuwkracht |
Conclusie |
Paul Maloney |
PGM V8: Engineering Excess |
Technische gegevens |
Goed werk geld voor het gehele PGM V8 pakket, waarvan ik na een dag intensief te hebben gestuurd kan zeggen dat het aan de eerste verwachtingen voldoet als een elegant edoch zinvol en ultra-krachtig pakket dat het verdient z’n weg te vinden naar veeleisende klanten wereldwijd met genoeg reserves op de bank om zich eigenaar van ’s werelds meest exclusieve en snelst accelererende motorfiets te kunnen noemen. Een Yamaha V-Max staat in vergelijk op een eervolle tweede plaats, met slechts 200 pk en 167 Nm koppel een fiets die -met volle 15 liter tank- 310 kilo op de schaal ook nog eens een flink stuk zwaarder dan de Aussie V8 is.
Het meest indrukwekkend in veel opzichten is echter nog het feit dat deze motor het resultaat is van de gedrevenheid en technische innovatie van één persoon. Paul Maloney had de visie om eigenhandig de V8 aan zijn initialen toe te voegen, en daar in het diepste geheim zeven jaar aan te werken. Maar nu is ‘ie klaar, ontzettend indrukwekkend en ultra-opwindend om te rijden – en het is absoluut Australisch.