Megatest: KTM Duke familie
Van alle markten thuis
Inhoudsopgave |
---|
Megatest: KTM Duke familie |
Just Duke it |
Van alle markten thuis |
Straatbeeld |
Level up |
Boekdelen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Met de filosofie achter de complete Duke familie wijkt KTM totaal af van de visie die de concurrentie erop na houdt. In plaats van verschillende modellen te lanceren met elk hun eigen specialisme, werd bij KTM volop de focus gelegd op nakeds die van alle markten thuis moesten zijn. Echte allrounders, maar dan wél met een sportieve insteek volgens het “Ready to Race” concept. Van 125 Duke tot 1290 Super Duke R hebben alle Dukes volgens de Oostenrijkers dan ook dezelfde insteek – licht en wendbaar, agressief en veelzijdig, m
et een niet onovertroffen praktisch gebruik en ongeëvenaard als het op het verkennen van de sportieve grenzen en rijdynamiek aankomt. Sterker: tijdens de presentatie wordt door KTM gesteld dat als het op sportieve nakeds aankomt er maar één merk is dat telt en dat is KTM.Licht, compact, wendbaar, fun en betaalbaar zijn dan ook de sleutelwoorden die gelden voor de hele Duke familie, van de 125 Duke voor het A1 rijbewijs tot vlaggenschip 1290 Super Duke R. Elke Duke is in een menigte uit duizenden te herkennen. De eigenzinnige vormgeving waarvoor ontwerpbureau Kiska vanaf dag 1 verantwoordelijk is, het trellis buizenframe dat vanaf dag 1 het handelskenmerk is, de toewijding dat te allen tijde alleen van hoge kwaliteit onderdelen gebruik wordt gemaakt, waarvan de WP vering een mooi voorbeeld is en de uitstekende vermogen/gewicht verhouding geldt hebben van de Duke een unieke familie gemaakt.
Om dát aan den lijve te ervaren had KTM op de Bonanza Speedway in Thailand de complete familie voor ons klaar staan, wat alleen al een unicum was. Normaal gesproken ligt bij een introductie de focus op een nieuw model, maar ditmaal zette KTM een stap terug om ‘the big picture’ van de Duke familie te zien. Het enige model wat tijdens de testdag ontbrak was de 125 Duke, maar daarvoor konden er wel extra kilometers op de 200 Duke worden gemaakt. Bovendien, de 125 Duke en 200 Duke zijn voor 95% identiek, het enige verschil zit ‘m in de cilinderinhoud die groter is, wat KTM heeft gerealiseerd door zowel de boring als de slag ten opzichte van de instapper te vergroten. Daarbij komt ook dat de 200 Duke, waarmee onze dag begon, niet van ABS is voorzien, waarschijnlijk omdat daar de markten waarvoor ‘ie is bedoeld nog geen vraag naar is. Voor modeljaar 2015 heeft KTM bij het kleintje Duke de slag van het gas van 88° naar 77° verkleind, wat het rijden een stuk comfortabeler heeft gemaakt. Ook zijn er stoerdere knipperlichten toegepast en heeft de fiets een nieuwe dynamo en voorvork keerring.