Zoeken

Megatest: KTM Duke familie

Just Duke it

19 maart 2015
Inhoudsopgave
Megatest: KTM Duke familie
Just Duke it
Van alle markten thuis
Straatbeeld
Level up
Boekdelen
Conclusie
Technische gegevens

KTM Duke Family

“Just Duke it” – met deze slogan werd twee decennia de allereerste Duke gelanceerd, de 620 Duke, het eerste straatmodel van KTM dat daarmee uit haar comfort zone van de motorcross trad en met deze eerste meteoriet liet zien nieuwe paden te willen bewandelen. Vier jaar later kreeg de 620 Duke opvolging in de 640 Duke II, waarna het tien jaar zou duren voordat KTM met de derde generatie Duke kwam. Tegen die tijd was het de Oostenrijkers duidelijk dat men blijkbaar iets goed had gedaan, van de Duke I en Duke II werden in totaal wereldwijd 40.000 units verkocht, het bewijs dat er een markt voor dit soort sportieve nakeds was. Naast de Duke III kwam presenteerde KTM de 690 Duke Stunt, een prototype dat voor de verdere ontwikkeling van de Duke erg belangrijk was: hKTM 390 DukeKleine jongens worden groot, en als ze groot zijn willen ze ver van huiset Kiska ontwerpteam veranderde de Duke van een motor waar je óp zat naar een motor waar je in zat, hetgeen in 2012 bij de vierde generatie van de Duke, de 690 Duke IV, werd doorgevoerd. De 690 Duke IV werd in 2013 met een sportievere 690 Duke R uitgebreid. 

De tweede meteoriet landde in 2005, toen door KTM de 990 Super Duke op de markt werd gezet, waarmee de Oostenrijkers lieten zien ook met de grote jongens mee te willen spelen.  Twee jaar later kreeg de 990 Super Duke zijn eerste update, waarna in 2008 de 990 Super Duke R als high-spec model naast de standaard Super Duke werd gelanceerd. Vier jaar water werd op de EICMA in Milaan vriend en vijand verrast met het prototype van de 1290 Super Duke R, een supernaked met een topvermogen van 180 pk, dat insloeg als een bom. Toen een jaar later de uiteindelijke productieversie werd gepresenteerd bleken er verdomd weinig concessies aan het oorspronkelijke concept te zijn gedaan, waarmee de 1290 Super Duke in één klap de allersterkste naked op de markt was.

KTM Duke Family
Weten we meteen waarom de Duke Dynastie in Thailand werd gepresenteerd

De derde meteoriet kwam in 2011, toen de Duke familie met de 125 Duke als nieuw instapmodel werd uitgebreid. De 125 Duke was het eerste model dat voortvloeide uit de samenwerking met de Indiase gigant Bajaj, dat in november 2007 een aandeel van 14,5% in KTM nam en in stappen tot 49% heeft vergroot. HKTM 200 Dukeet instapmodel werd samen met de 200 Duke al in 2008 aangekondigd, waarna zoals gezegd in 2011 als eerste de 125 Duke werd gelanceerd. Een jaar later kam de 200 Duke en in 2013 de 390 Duke, waarmee de Duke familie compleet is.

Geen windeieren

De geschiedenis van de Duke Dynastie is het indrukwekkende verhaal van het merk dat in 1992 nog failliet ging en direct daarna uit haar eigen as herrees, en heeft KTM zeker geen windeieren gelegd. Het afgelopen jaar behaalde KTM haar beste resultaat, met een totale productie van bijna 160.000 units (158.760 om precies te zijn), waarvan een kleine 20.000 alleen al voor de Indiase markt. 2014 is ook het eerste jaar dat er meer straat dan offroad motoren werden geproduceerd. Mochten deze cijfers nog niet indrukwekkend genoeg voor je zijn: in de periode 1992 – 2014 zijn in Oostenrijk ongeveer 1,3 miljoen motoren geproduceerd, waarvan meer dan een half miljoen in de laatste vijf jaar. In Mattighofen zijn in de periode 2001 tot 2014 82.652 nakeds geproduceerd, terwijl in India er al 100.000 Dukes van de band zijn gerold. Indrukwekkende cijfers van dit ‘kleine’ Oostenrijkse merk, die het des te opmerkelijk maken dat men hier nooit eerder bij stil heeft gestaan. “Andere merken vieren feest als een mijlpaal wordt bereikt, zelfs al bij lagere cijfers die bovendien over een langere periode zijn gerealiseerd,” aldus Thomas Kuttruf, PR manager bij KTM. “Wij hebben geen tijd om feest te vieren, we zijn dan al volop bezig met het volgende project.”

Dankzij de sterke visie van Stefan Pierer is KTM in twee decennia tijd uitgegroeid tot de grootste Europese motorfabrikant. In totaal is KTM in 90 landen actief, heeft het dochterondernemingen in 27 landen en 1.650 dealers wereldwijd. Afgelopen maand nog werden de nieuwe familieleden van de Adventure familie geïntroduceerd, de 1290 Super Adventure en 1050 Adventure, terwijl in de Dakar door Marc Coma de 14e opeenvolgende overwinning in de prestigieuze Dakar rally werd behaald. Dezelfde toewijding heeft KTM ook in de Grand Prix, waar na het succesverhaal van de Moto3, waarin door KTM 21 opeenvolgende overwinningen werden gescoord, in 2017 de stap naar de MotoGP zal worden gemaakt.

KTM 390 Duke
Bovendien sluit het soms chaotische verkeersbeeld perfect op het Oostenrijkse gedachtegoed aan