Megatest: KTM Duke familie
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Megatest: KTM Duke familie |
Just Duke it |
Van alle markten thuis |
Straatbeeld |
Level up |
Boekdelen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Laat er geen misverstand om zijn, KTM is en zal altijd wel de grootste en meest succesvolle fabrikant van de offroad competitie zijn. Maar in twintig jaar tijd heeft KTM haar vleugels flink uitgebreid en is Motocross, Enduro of Rally niet meer per definitie het eerste of enige waar je bij KTM aan denkt. Dankzij de lancering van een volwassen lijn aan straatmotoren hebben de Oostenrijkers zich inmiddels bij de grote jongens gemeld. Sterker: met de huidige line-up van Naked bikes heeft KTM niet alleen in eigen huis geschiedenis geschreven, maar ook ver daarbuiten.
Het opmerkelijke aan de Duke Dynastie is dat alle modellen vanuit dezelfde visie zijn gemaakt: licht en wendbaar, agressief en veelzijdig. En, niet te vergeten, standaard voorzien van veiligheid dat bij de 125 Duke begint met ABS en in de 1290 Super Duke R uitmondt in een uitgebreid elektronicapakket met tractiecontrole, wheeliecontrole, instelbare rijmodi en ABS, dat op alle modellen desgewenst uitschakelbaar is.
Toen KTM’s CEO Stefan Pierer in 2002 aankondigde dat KTM de grootste Europese fabrikant zou worden werd er behoorlijk sceptisch gereageerd. Tien jaar later was dit realiteit. Toen Stefan Pierer zei dat in de toekomst Naked bikes de kernactiviteit van KTM zouden worden waren de reacties identiek, maar ook deze voorspelling werd werkelijkheid.
Het afgelopen jaar voorspelde Pierer dat KTM de derde speler op het gebied van sportieve motoren gaat worden. Een weddenschap die we na onze ervaring in Thailand zonder meer aan durven te gaan.
De man die al het testwerk van de 1290 Super Duke R voor z'n rekening nam, en de man die 'm voor wist te blijven