Vergelijk: R1200GS vs Adventure R vs Explorer XC
KTM 1190 Adventure R
De KTM 1190 Adventure R is de duurdere versie van de eveneens dit jaar geïntroduceerde 1190 Adventure en 1190 Adventure EDS, waarbij die laatste van elektronisch geregelde WP vering is voorzien. In tegenstelling tot de Explorer XC is KTM met de Adventure R veel verder gegaan dan alleen een paar cosmetische veranderingen. Volgens de Oostenrijkers is de Adventure R veel meer op offroad rijden georiënteerd, getuige ook de toepassing van een 21” voorwiel dat bij offroad motoren de standaard is. Hoewel we dat in de praktijk niet hebben kunnen testen, gezien het barslechte weer, staat wel buiten kijf dat de Adventure R een compromisloze gooi- en smijtfiets is. Ten opzichte van de EDS is de WP vering van de R beduidend straffer afgesteld en beschikt bovendien over 30 mm langere veerwegen van nu 220 mm. Ten opzichte van de standaard niet-EDS versie is de veerkarakteristiek aangepast aan de langere veerwegen en is bij de achtershock nu ook de ingaande demping in te stellen. Doordat de fiets hoger op z’n poten staat is ook de hoogte van het zadel naar nu 890 mm gegroeid. Bovendien heeft het –in hoogte instelbare- tweetraps zadel van de standaard fiets plaatsgemaakt voor een lekker smal klassiek Enduro zadel, waardoor je veel agressiever op de motor zit en je de motor lekker onder je weg kunt duwen. Of, bij offroad gebruik, je gewicht gemakkelijk naar achteren kunt verplaatsen.
En daar houden de verschillen met de standaard versie niet bij op. KTM heeft bij deze R versie de wielbasis met 20 mm verlengd, wat deels is gerealiseerd door de naloop van de voorvork met 12 mm te verkleinen naar nu 108 mm. Verder is op de R een 20 mm breder stuur gemonteerd en heeft de kuipruit plaats gemaakt voor een, kleinere getinte variant. Tot slot zijn ook nog stoere valbeugels gemonteerd, die in combinatie met
Briljant, de Slipper Assist koppeling van de KTM. Niet alleen veilig dankzij de Slipper functie, maar ook nog eens vederlicht te bedienen dankzij de Assist
Geen cardanaandrijving, maar een 'ouderwetse' ketting, wat in deze omstandigheden een echt nadeel was
Overzichtelijk, modern en uiterst compleet. Het dashboard van de Adventure is prima voor elkaarde bijzonder goed geslaagde kleurstelling de Adventure R een stoere agressieve uitstraling geven. Ten opzichte van de standaard versie brengt deze R 5 kilo meer op de schaal, maar die extra kilo’s zijn onder het rijden totaal niet te merken. Sterker nog, ware het niet voor de specs dan hadden we de R juist lichter ingeschat.
Motorisch zijn er geen verschillen tussen de 1190 Adventure (EDS) en Adventure R. De 1.195 cc V-Twin, die zijn oorsprong in de RC8R supersport machine had, is vanuit die RC8R naar 150 pk bij 9.500 toeren teruggetuned met nu een koppel van 125 Nm bij 7.500 toeren. Inderdaad, gelijk aan de standaard 1190 Adventure (EDS). Net als bij de standaard versie is ook bij deze R te kiezen uit 4 verschillende rijmodi, waar tevens de tractiecontrole en het instelbare ABS aan is gekoppeld. In de Sportmodus levert de motor 150 pk met een directe gasrespons en grijpt de tractiecontrole zo laat mogelijk in, terwijl in de Streetmodus de gasrespons zachter is en de tractiecontrole iets eerder ingrijpt. Dan zijn er nog de Rain- Offroadmodus waarbij het vermogen tot 100 pk is beperkt en in Offroad stand wielspin tot 100% wordt toegestaan. Voor het complete verhaal verwijzen we naar deze eerdere test. Erg fijn en zeker noemenswaardig is de Slipper Assist koppeling, die niet alleen bij fors terugschakelen voorkomt dat het achterwiel gaat stuiteren, maar dankzij de Assist functie vederlicht te bedienen is.
Dat het motorblok zijn oorsprong in de supersportieve RC8R had is de afgifte van het vermogen goed af te lezen. Drieduizend toeren in zesde versnelling vindt de Adventure R absoluut niet leuk en om écht te knallen moet de fiets boven de 6.000 toeren worden gehouden. Niet dat de fiets onderin niet presteert, verre van, maar ten opzichte van de GS voelt de fiets in dat gebied erg tam. Zo tam dat je afvraagt waar KTM die 150 paarden in hemelsnaam heeft verstopt. Een vraag die meteen wordt beantwoord zodra je de fiets de sporen geeft en je haast eerder het gevoel hebt met een Supermotard op pad te zijn. Er zijn maar weinig fietsen die kunnen tippen aan het lichtvoetige en directe stuurgedrag van deze Adventure R, die –op het moment dat je ‘m je eigen wil oplegt – precies daar naartoe stuurt waar jij ‘m wilt hebben. De WP vering is weliswaar erg sportief afgesteld, maar geeft je erg veel feedback waardoor je precies weet hoe ver je kunt gaan. Ook de remmen zijn fel en goed op hun taken berekend, waarbij je zelfs in de regen verdomd goed je best zult moeten doen om het ABS in werking te stellen.
Toch is er ook een keerzijde aan al dit geweld. De Adventure R is zondermeer een compromisloze fiets en is daardoor in tegenstelling tot de standaard EDS versie zeker geen allemansvriend is. Vooral in de regen duurde het even voordat we aan de R waren gewend en ‘m durfden te rijden zoals ie gereden moet worden: hard en agressief. De zithoogte is zoals gezegd met 890 mm bepaald niet aan de lage kant en niet in hoogte in te stellen, waardoor je als kleine motorrijder maar net je voet aan de grond kunt zetten. Tot slot zijn op snelwegritten de trillingen in de voetsteunen en de beperkte windbescherming best irritant. Voor wat betreft de windbescherming heeft KTM ook nog een hogere ruit in het accessoirepakket, maar het is ook uitwisselbaar met de ruit van de standaard 1190 Adventure (EDS).
Bij het tanken vielen ons een paar zaken op: gemiddeld lag het verbruik met 1 op 16,1 haast gelijk aan de ander twee, maar bij het maximale en minimale verbruik werden veel extremere waardes genoteerd: 1 op 21 bij een snelwegrit en 1 op 13,4 bij sportief sturen binnendoor. Nu is daar op zich nog mee te leven, maar bij elke tankbeurt van zo rond de 225 km gaf de tripmeter van de KTM 10 tot 15 km meer dan de andere twee motoren aan. Een afwijking die ook in de snelheidsaanduiding was terug te vinden: 180 km/u op de Explorer XC stond gelijk aan 190 km/u op de Adventure R. Bovendien bleek de snelheidsmeter bij extreem remmen nogal na te ijlen: sta je bijna stil, geeft het display nog 40 km/u aan.
- waanzinnig direct stuurgedrag, goede feedback van WP vering, fijne gasrespons, geen fiets voor watjes
- trillingen in voetsteunen, windbescherming op snelweg, afwijking snelheidsmeter en kilometerteller, weinig vermogen onderin