Rockin' Naked 600
Pagina 9
Inhoudsopgave |
---|
Rockin' Naked 600 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Pagina 10 |
Pagina 11 |
Kawasaki Z750
Nieuw in dit gezelschap is de Kawasaki Z750. Een motor die inmiddels al weer vier jaar geleden werd geintroduceerd en voor modeljaar 2007 stevig onderhanden werd genomen. Was de Z750 een lekkere sportieve naked, overgoten door met een GSR-saus is de fiets getransformeerd tot een agressieve, wilde hooligan streetfighter. En niet alleen qua looks, ook het motorblok en rijwielgedeelte werden daarbij flink onderhanden genomen.
Dat de Z750 enerzijds een vreemde eend in deze bijt is heeft de fiets niet alleen aan zijn cilinderinhoud, die 150cc groter dan de rest is, te danken. In tegenstelling tot de andere modellen heeft de Z750 namelijk verder geen op een supersport geënt rijwielgedeelte of een uit een supersport afkomstig motorblok. Alles aan de Z750 werd geheel vanaf scratch ontworpen. Desondanks blijkt de fiets qua rijkarakter helemaal in lijn te staan met de GSR en Hornet600. Of beter gezegd: de Z750 is de overtreffende trap van die twee fietsen. Stap voor het eerst op de groene verschijning en je weet niet wat je meemaakt. Alsof je direct op het stuur bent gaan zitten. Knipperen met je ogen volstaat om de motor de bocht in te leggen, en met hetzelfde gemak verander je daarbij van richting.
De motor is gezegend met een middengebied à la de Hornet600, met dien verschil dat de Kawa 150cc meer in de weegschaal heeft te leggen. En dat merk je: de fiets is zondermeer de sterkste van het kwartet, niet vreemd dat juist deze fiets door de Duitse Hermandad aan de kant werd gezet. Toch heeft de fiets op één aspect ingeboet ten opzichte van zijn voorganger: het geluid. Nog steeds weet de uitlaat een fraaie brul te produceren, maar het is niet meer dat rauwe geluid wat zo typerend is voor Kawasaki.
Ander aspect wat opviel aan de Z750 was het rijgedrag bij hoge snelheid. Het strakke rijwielgedeelte geeft geen krimp, maar bij snelle bochten (lees: 160 km/u of sneller) heeft de motor de neiging om over het voorwiel naar buiten te dribbelen, hetgeen geen écht lekker gevoel oplevert. Daarbij is de vering slechts beperkt instelbaar, wat maakte dat we het probleem niet wisten op te lossen. Dat was echter een van de weinige minpunten die we aan de Z750 wisten te ontdekken.