Zoeken

Rockin' Naked 600

Pagina 5

5 juli 2007
Inhoudsopgave
Rockin' Naked 600
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11

Yamaha FZ6N S2

naked_600_5_1_l.jpg

Net als de Hornet600 werd ook de FZ6N voor modeljaar 2007 flink onderhanden genomen, echter veel minder rigoreus dan die Honda. Zeker voor wat design betreft bleven veel zaken ogenschijnlijk onaangepast. Het nu zwartgespoten diecast aluminium frame bleef ongewijzigd, de achterbrug daarentegen werd ietwat verlengd om meer stabiliteit te realiseren. Verder kreeg de fiets nu eindelijk een - van de FZ1N afkomstig - cockpitje aangemeten en is ook het spuitwerk identiek aan dat van zijn grote broer.

naked_600_5_2_l.jpgNet als bij de Honda en Suzuki heeft ook de Yamaha FZ6N als krachtbron een afgeleide van zijn sportieve broer, in dit geval de YZF R6. In tegenstelling tot bij de Honda heeft Yamaha daarentegen gebruik gemaakt van het oude R6 motorblok, wat voor dit seizoen nog lichtjes onderhanden werd genomen. Ondanks dat de fiets an sich een ontzettend lekkere ding is om mee te spelen, bleek hij - net als vorig jaar - de vreemde eend in de bijt te zijn. Daar waar de andere drie modellen een veel meer oer-zithouding en dito rijgedrag ten toon spreiden, is de FZ6N meer de geciviliseerde naakte supersport. Zondermeer het beste rijwielgedeelte, het meest sportieve motorblok met grootste krachtexplosie eenmaal de negenduizend toeren gepasseerd, maar toch totaal anders qua rijbeleving.

Toch blijven er een aantal puntjes knagen aan de FZ6N. Om te beginnen de injectie, die - zeker ten opzichte van de Honda en Kawasaki - voor verbetering vatbaar is. Bij flink knallen in hogere toerentallen is er weinig merkbaar, maar juist in het middengebied (en bij gas dichtdraaien) komt het gemene aan/uit effect om de hoek kijken. Een gevoel alsof even de gasklep vacuum wordt gezogen, zo laat zich het fenomeen nog het best omschrijven. En dat is zondermeer jammer te noemen. Verder leert een rit op - wederom de Honda of Kawasaki - dat er nog veel te winnen is op het gebied van ABS.

naked_600_5_3_l.jpg
naked_600_5_4_l.jpgnaked_600_5_5_l.jpg