Middenklasse naakt: Met de billen bloot
Honda CB600F Hornet
De Honda en Yamaha vechten een klein beetje om de eer als "langst lopende" model mee te doen aan deze test, maar de FZ6 speelt daarbij, dankzij het radicaal aangepaste uiterlijk, een beetje vals. De Hornet ziet er, op het eerste gezicht, nog exact zo uit als bij haar introductie. Het eerste dat op- valt aan de Honda is hoe modern deze motor er anno 2006 nog uitziet. Natuur- lijk, het afgelopen jaar kreeg de motor nog een dikke upside-down aan- gemeten, werd ook het nu ook digitale display daarbij zwaar vernieuwd en kreeg ook de kont een scherper uiterlijk, nog steeds staat hier een motor die in grote lijnen nog dezelfde is gebleven als zijn predecessor uit 1998.
De motor is erg compact en heeft een lage zit, wat maakt dat bijna iedereen zich prima thuis voelt op deze Hornet. Of je nou 1 meter 72 hoofdredacteur bent of "twee stelten en een lijf" Robert-Jan. De fiets heeft een erg neutraal stuurkarakter en doet precies datgene wat jij hem opdraagt. Met gemak. En is daarbij daarbij van deze drie fietsen voorzien van de allerbeste remmen. Daar heeft men bij Honda de laatste jaren goed over nagedacht, en met succes.
Het enige dat het de motor ontbreekt is een "trap onder je reet" vermogensafgifte, wat wordt veroorzaakt door de té lange eindoverbrenging. Daarnaast heeft de achterschokbreker de neiging om te gaan pompen zodra er écht aan wordt getrokken en zou menigeen er een iets breder (en rechter) stuur op zetten, alhoewel dat laatste niet eens noodzakelijk is; het valt in vergelijk alleen wat meer op.
Het stuur is wederom precies zo neutraal als te verwachten en ook een plotselinge duik voorover om met de kin plat op de tank achter je medereizigers aan te jagen heeft geen ontwrichte schouders tot gevolg. Voeg daar de allersmalste zit van de drie aan toe en je hebt een wereldfiets die het leven van menig supersporter zuur kan maken.