Zoeken

Het verhaal: Saxon Triumph 980

Ongekende prestaties

17 juli 2024

Van alle motoren waar ik het geluk had mee te mogen racen tijdens een circuitcarrière die dit jaar al vijf decennia duurt, wekte geen enkele meer interesse of enthousiasme op dan de Saxon Triumph. Voor het eerst bedacht tijdens een rondje bier in een café op de paddock in Oostenrijk, was het niet alleen het feit dat hier eindelijk een Britse viertaktracer stond die zich kon meten met de besten van de Mooi was die tijd...rest uit de hele wereld, met name Italië, dat ervoor zorgde dat de menigte om hem heen dromde, waar we ook raceten, noch dat de motor de eerste door Triumph aangedreven motorfiets uit het tijdperk van John Bloor was die zijn stempel drukte op de internationale racescene. 

Hill's prestatie in het creëren en Taylor's succes in het ontwikkelen van een motorfiets die in staat was om de Britten en Harley VR1000 te verslaan, races te winnen op afmattende circuits als Monza, Zeltweg en Assen, te finishen op het podium in Daytona en nooit een enkele mechanische DNF te krijgen in twee wedstrijdseizoenen, dankzij de praktische expertise van race-ingenieur Alistair Wager, gaven Triumph fans over de hele wereld iets solide om voor te juichen - wat ze consequent deden, en in zeer grote aantallen. Jammer dat het de klanten van BMW waren in plaats van die van Bloor's eigen bedrijf, die profiteerden van het uitmuntende ontwerp van Nigel Hill's voorwielophanging!