Zoeken

Classic Test: 1985 Suzuki GSX-R750 Superstock

Conclusie

26 september 2024

Toen hij voor het eerst gelanceerd werd kreeg de GSX-R750 een reputatie als een lonende maar wel veeleisende straatmotor, wat de Fransen een 'nerveuze' motorfiets noemen die af en toe onvoorspelbaar met de voorkant klapperde, of in het ergste geval als hij niet goed afgesteld was, nerveus rijgedrag vertoonde. Sinds die tijd zijn we dit deels als inherent aan stuureigenschappen van een racer gaan beschouwen Leg nog eens uit, wat was dat nou met die startnummer 10?waarbij je, als je ‘m verkeerd had afgesteld eraan moest werken deze fouten in de set-up recht te zetten, maar in die tijd, toen mannen nog mannen waren en van motoren werd verwacht dat ze solide en stabiel stuurden. 

De Suzuki was de poort naar de moderne wereld, en de combinatie van zijn lichtgewicht chassis en de racevering van de Superstocker, resulteerde in een verrassend modern ogende motorfiets waar je mee rond kon rijden en van kon genieten, in plaats van hem te moeten temmen. Hoewel Mick Grant zich herinnerde dat hij af en toe op hoge snelheid begon te deinen, kan ik tot mijn genoegen zeggen dat mij dat nooit is overkomen, noch op Snetterton 40 jaar geleden, noch in Kaapstad vandaag de dag. Hij stuurde ontzettend neutraal, zelfs onder remmen, en de vering had geen moeite met de vele hobbels op het Killarney circuit. Als de Suzuki ooit nerveus zou worden, dan zou het hier zijn - en werd dat niet. De voorkant had de neiging om wijd te gaan in D'r wordt wel eens over 'gamechangers' gesproken, maar als er één fiets dat predikaat zou mogen dragen, dan toch wel deze allereerste GSX-R750de snelle linkerknik, maar kon met een beetje spierkracht weer terug op lijn worden gezet. Ik was onder de indruk hoe goed de hobbels van het circuit werden geëlimineerd. Hij bewoog een beetje op snelheid op het lange rechte stuk, maar het voorwiel slingerde niet en hij bleef op koers. Niet slecht voor 40 jaar oude vering bij bijna 240 km/u. 

De eerste generatie Honda CBR900RR Fireblade wordt altijd genoemd als de eerste sportmotor van het moderne tijdperk - maar acht jaar voordat hij verscheen, was Suzuki er als eerste met de GSX-R750, die Honda voor was door een 750 te maken met de prestaties van een 1000, maar het rijgedrag van een 600. In de context van het midden van de jaren 80 was dit echt een revolutionaire motorfiets, en het feit dat hij zo goed bewaard is gebleven dat 40 jaar later Mick Grant's titel winnende Superstock versie nog steeds zo'n bevredigende motor is om op te rijden, is een teken van zijn betekenis.