Zoeken

Nader bekeken: Motornieuws 2021

Triumph

25 februari 2021

Triumph vernieuwt Bonnevilles

Triumph vernieuwt de Bonnevilles. De 900cc-motoren zijn naar Euro 5 gebracht en kregen er 10 pk bij, waardoor ze nu 65 pk bij 7400 t/min en 80 Nm bij 3750 t/min leveren. Verder zijn er diverse gewichtsbesparende maatregelen genomen, zijn diverse modellen nu voorzien van Brembo remmen en is de elektronica op to date gebracht.

Triumph Trident 660

Met de Trident 660 betreedt het Engelse Triumph de markt van de middenklasse roadsters. Voor de aandrijving zorgt een driecilinder lijnmotor met een piekvermogen van 81 pk @ 10.250 tpm, dat te temmen is door van de modus “Road” naar “Rain” over te schakelen. Dat beïnvloedt tegelijkertijd het ingrijpniveau van de tractiecontrole. De Trident heeft een heel nieuw rijwielgedeelte met Showa vering, waarvan de veervoorspanning achter kan worden aangepast. Verder heeft de Trident LED-verlichting en een kleuren-TFT-scherm met connectiviteit. De Trident weegt 189 kg en gaat 8.995 Euro kosten.

Triumph Tiger 850 Sport

De Tiger 850 Sport is de laatste telg in de Triumph Tiger allroad-serie. Al laat Triumph direct weten dat deze Tiger toch meer op asfalt is georiënteerd. Voor de aandrijving zorgt de 888 cc driecilinder lijnmotor uit de Tiger 900, maar dan teruggetuned van 94 pk tot 84 pk @ 8.500 tpm, terwijl het koppel is gedaald van 87 Nm naar 82 Nm, waarbij dit koppel wel al bij 6.500 tpm vrijkomt, 750 tpm lager dan bij de 900 dus. Uiterlijk is het verschil niet groot.  De Tiger 850 Sport heeft verder een 5 inch TFT-kleurendisplay, Marzocchi vering en Brembo Stylema remklauwen. 

Triumph Speed Triple 1200 RS
Triumph komt met een nieuwe Speed Triple 1200 RS. Deze wordt aangedreven door een volledig nieuw ontwikkelde 1160 cc-driecilinder, die maar liefst 180 pk @ 10.750 tpm levert, 30 pk meer dan bij de vorige versie. Het maximum koppel is met 8 Nm gestegen naar 125 Nm en komt 650 tpm later vrij, bij 9.000 tpm. Verder moet het blok levendiger aanvoelen omdat de draaiende delen in het blok 12% minder inertie hebben. De vrij ademende in- en uitlaatkanalen moeten voor een mooi geluid zorgen, zo stelt Triumph. De wendbaarheid en stuurprecisie profiteren van een nieuw frame met optimale massacentralisatie, dat met 198 kg ook 10 kg lichter is. Volledig instelbare Öhlins vering en Brembo Stylema remmen maken de lijst van topspecificaties compleet. Uiteraard is de motor daarnaast voorzien van een IMU voor bochafhankelijke ABS en tractiecontrole. Onder de vijf rijmodi bevindt zich een Track-modus.