Zoeken

Nader bekeken: Motornieuws 2021

Honda

25 februari 2021

CB125F

Honda heeft CB125F onder handen genomen. Deze forenzenmotor, die geschikt is voor het A1-rijbewijs kreeg een nieuw frame, een LED-koplamp, een middenbok en een digitaal dashboard, terwijl de motor in totaal 11 kg lichter werd. Het 8 kW sterke “enhanced Smart Power”-motorblok is maar liefst 27% zuiniger geworden, mede door de ACG-starter, die tevens als dynamo dienstdoet. Het verbruik ligt nu op 1 : 66,7! Op de 11-litertank kun je dus 800 km rijden!

MSX125 Grom

De MSX125 - in Japan en VS bekend onder de naam Grom - heeft voor 2021 een nieuwe, frisse look gekregen, alsmede een nieuw LCD-dashboard met toerenteller en versnellingsindicator. De 125cc eencilinder is sterker geworden en levert nu 9,8 pk bij 7.250 tpm en een maximum koppel van 10,5 Nm bij 5.500 tpm. Dat wordt voortaan niet door een vier- maar vijfversnellingsbak doorgegeven. Ook de Grom is superzuinig, hij loopt 1: 65,7 dankzij wrijvingsverlagende maatregelen als een offset cilinderboring en roltuimelaars. MSX125 Grom heeft daarnaast bochtafhankelijk ABS.



Forza 750

Honda brengt met de Forza 750 een nieuwe troef in de maxiscooter-klasse. De scooter staat op 17 inch wielen en heeft een 59 pk sterke 745cc-motor met ride-by-wire. De motor heeft drie rijmodi, tractiecontrole en twee radiale vierzuigerremklauwen in het voorwiel. LED-verlichting en een 5 inch TFT-scherm maken de Forza af. 

Forza 350

Honda’s Forza 300 maakt plaats voor de Forza 350. De 330cc-krachtbron heeft een lichtere krukas, een groter gasklephuis, grotere inlaatkleppen en diverse maatregelen om de spoeling te verbeteren en het verbruik te verlagen. Het blok levert 3 kW meer vermogen en 4,8 Nm meer koppel, waarmee deze Forza 137 km/uur haalt bij een brandstofverbruik van 1 : 30. Het elektrisch bedienbare windscherm krijgt 40 mm meer instelbereik, verder kun je je smartphone met de Forza verbinden.

Forza 125

Ook de A1-versie van de Forza, de 125, is voor 2015 onder handen genomen. Deze premium sports-GT-scooter kreeg updates die zowel het uiterlijk als de aerodynamica ten goede komen. Het afstelbereik van het elektrisch bediende windscherm is met 40 mm vergroot naar 180 mm en er komt een USB-stekker in het handschoenenkastje. Het 11 kW sterke eSP-motorblok is voortaan voorzien van tractiecontrole.

CBR650 en CB650R 

Honda heeft de CBR650R en CB650R voor 2021 aangepast: ze kregen een verbeterde Showa SFF-BP voorvork (Showa Seperate Function Big Piston), nieuwe zijpanelen een nieuwe kentekenplaathouder en een nieuw achterspatbord. Verder heeft Honda de LED-koplampen herzien en is de leesbaarheid van het LCD-display verbeterd. 

Vision

De Vision 110 is Honda’s instap-troef in de commuter-scene. Voor 2010 is hij grondig herzien, met als resultaat een instapscooter die volgens Honda slimmer, Het design is opgefrist met een nieuw dashboard met LCD-scherm. Starten van het Smart Power SOHC motorblok gebeurt voortaan contactloos via een Smart Key LCD-informatiepaneel. Het tweekleps eencilinderblok is ook nieuw en meet 109,5cc, goed voor 8,6 pk @ 7.500 tpm en maximum koppel van 9 Nm @ 5.750 tpm. Het blok is dus sterker en zuiniger geworden, het zou slechts 1,83 l/100km uit de 4,9 litertank nippen. Dat komt ondermeer doordat de Vision voortaan een stop-startsysteem heeft met een generator, die tevens als startmotor dienstdoet. Het buizenframe is verder vervangen door een frame uit geperst staal. De Vision weegt slechts 100 kg

CRF300L + Rally

De CRF250L wordt vervangen door de CRF300L. Bij het nieuwe design is de tankinhoud van 7,7 liter naar 7,8 liter gegaan. Bij de iets ruigere Rally-uitvoering gaat er nu geen 10,1 liter maar 12,8 liter in, goed voor een range van 350 km. De Rally heeft ook een iets hogere zit, 885 mm tegen 880 mm bij de standaardversie. Beide kregen een nieuw LCD-display met grotere, zwarte cijfers op een helderwit display. Het nieuwe frame is 2,15 kg lichter, en biedt nu voor en achter 260 mm veerweg. Zoals de nieuwe naam al zegt is de cilinderhoud vergroot, die is nu 286 cc, goed voor 27 pk @ 8.500 tpm en een koppel van 26,6 Nm @ 6.500 tpm. Het verbruik bedraagt 3,1 L / 100 km. Voor een betere acceleratie zijn de overbrengingsverhoudingen van de 1e t/m de 5e versnelling korter gemaakt, terwijl die bij de 6e versnelling langer is voor een lager toerental bij het cruisen. Een slip-assist koppeling zorgt voor een lichte bediening. 

CB125R

Honda’s A1-model in de Neo Sports Café range kreeg een nieuw DOHC-motorblok met vier kleppen en een vermogensafgifte van 11 kW. Dankzij een aangepaste boring/slagverhouding levert het blok nu 1,2 Nm meer koppel, bij een verbruik van 2,19 l/100 km. Ook kreeg de CB125R een 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork en radiale Nissin remklauwen gegeven.

NC750X

Ook Honda’s straat-allroad, de NC750X, is onder handen genomen. Dankzij een andere kleptiming en efficiëntere gaswisseling draait hij 600 toeren meer. Dat uit zich in een 4 pk gestegen vermogensafgifte, die via gewijzigde overbrengingsverhoudingen aan het achterwiel wordt doorgegeven. Ook krijgt de X Throttle-By-Wire, drie rijmodi en een verbeterde tractiecontrole. Het verbruik bedraagt 3,53 l/100km. De vormgeving is uiteraard ook aangescherpt en voorzien van LED-verlichting. De bagageruimte is vergroot, de zithoogte met 30 mm verlaagd. Een beter windscherm zorgt daarbij voor meer windbescherming en ook het LCD-dashboard is vernieuwd.

X-ADV

De X-ADV, Honda’s allroad-scooter, krijgt een update. Het blok kreeg dezelfde aanpassingen als de NC750X en werd dus 4 pk sterker. De dirt-scooter kreeg Throttle-By-Wire, vier rijmodi en een verbeterde Honda Selectable Torque Control. Het uiterlijk is een beetje scherper en agressiever, mede dankzij de dubbele LED-koplampen met Daytime Running Lights (DRL). Het zadel kreeg een meer ergonomische vorm en de opbergruimte onder het zadel groter. Het nieuwe TFT-instrumentenbord is uitgerust met het Honda Smartphone Voice Control System.

CMX1100 Rebel

De CMX500 Rebel krijgt een grote broer: de CMX1100 Rebel. Deze relaxte cruiser wordt aangedreven door de 1.084cc paralleltwin uit de Africa twin, uiteraard getuned voor meer koppel in het lage- en middentoerenbereik, waarbij het maximum koppel 98 tpm bedraagt, terwijl er met 74 kW (101 pk) ook meer dan genoeg vermogen aanwezig is. Er zijn vier rijmodi, cruisecontrole, een in drie standen instelbare tractiecontrole en zelfs wheeliecontrol aanwezig. De zithoogte is slechts 700 mm, verder is deze cruiser leverbaar met Dual Clutch Transmission.

SH350i

De luxe stadsscooter van Honda, de SH350i, is vernieuwd. De cilinderinhoud is met 50cc vergroot tot 330cc., waardoor het vermogen met 16% is toegenomen tot 21.5 kW. Daarmee zijn de acceleratie en de topsnelheid is. Het nieuwe rijwielgedeelte is lichter geworden en het bodywork heeft een nieuw design, met onder meer LED-verlichting en een LCD-dashboard.