Zoeken

Nader bekeken: Motornieuws 2021

Kawasaki

25 februari 2021

Kawasaki Versys 1000S

Tussen de Kawasaki Versys 1000 en de Versys 1000SE brengt Kawasaki voor 2021 een extra model, dat de naam Versys 1000S meekrijgt. Feitelijk is dat een Versys 1000 die over alle opties van de Versys 1000SE beschikt, maar dan met conventionele vering, waar de SE nu voor her eest elektronische Skyhook vering heeft. Verder beschikt de S dus over standaard rijmodi, instelbare, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en bochten-ABS, alsmede LED bochten-verlichting, een in twee richtingen werkende quickshifter en cruisecontrole, alsmede handvatverwarming, handkappen en zelfherstellende “High Durable Paint”. Het TFT-kleurendisplay biedt Bluetooth connectiviteit naar de Kawasaki Rideology app.

Met beide modellen zijn we afgelopen najaar en winter al op pad geweest. De test van de Versys 1000 S is hier te lezen, de test van de Versys 1000 SE hier

Kawasaki ZX-10R

De 998cc viercilinder van de ZX-10R krijgt in 2021 een nieuwe kleptiming en een luchtgekoelde oliekoeler, alsmede een aangepast uitlaatsysteem. Samen zorgt dit voor meer piekvermogen bij een hoger toerental. Kortere overbrengingen in 1e, 2e en 3e versnelling zorgen samen met een groter achtertandwiel voor een snellere acceleratie, terwijl een “dry film lubricant” op enkele tandwielen tot een beter schakelgedrag leidt. Het rijwielgedeelte werd eveneens verbeterd: het scharnierpunt van de swingarm werd 1 mm verlaagt, terwijl RR, de racereplica, een in hoogte verstelbare swingarmas heeft. De geometrie en de vering zijn aangepast voor beter weggedrag. Dat alles is verpakt in nieuw uiterlijk met winglets voor meer downforce en een lagere luchtweerstand. Een bredere topkuip met Direct Projection LED koplampen en een 40mm hoger scherm zorgen voor meer windbescherming. Achter het scherm huist een nieuw, 4,3” TFT-dashboard met bluetooth-connectiviteit. De ZX-10RR, die titanium drijfstangen en Pankl zuigers en zuigerpennen heeft, kreeg ook een andere nokkenas en nieuwe klepveren. De RR kan 400 toeren meer draaien dan de standaard ZX-10R. 

Kawasaki Z-H2-SE

Kawasaki presenteert de ultieme versie van haar supercharged hypernaked gelanceerd: de Z-H2-SE. Deze 200 pk sterke supercharged Z is voorzien van Showa's elektronisch geregelde semi-actieve 'Skyhook' vering. De set-up daarvan is gekoppeld aan de rijmodus, terwijl er ook nog eigen instellingen mogelijk zijn. Verder is de Z H2 SE uitgerust met Brembo Stylema remmen.

Kawasaki Hybride

Kawasaki werkt aan een hybride motorfiets. Het Japanse merk heeft al veel expertise op het gebied van Gigacel nikkel-metaalhydride-batterijen bij trams. Dit wordt gebruikt voor een hybride, die verbrandingsmotoren-technologie met het potentieel van een emissievrije elektrische aandrijving combineert. Dit concept is bedoeld voor forenzen, die korte tot middellange afstanden afleggen. De nieuwe hybride tweewieler zit nog in de ontwikkelingsfase.