Test: BMW K1300S
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW K1300S |
2: Tot inkeer |
3: Opfrisbeurt |
4: Zundapp? |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Crisis of géén crisis, BMW heeft haar K-serie opgewaardeerd en daarmee is de nieuwe K1300S in alles net even beter geworden dan de 1200. Het is nog steeds een fantastische sportieve toerder (óf toeristische sporter, we zijn er nog steeds niet uit...) met een zeer krachtig motorblok en ontzettend fijne rijeigenschappen. Een motor die zich tussen concurrenten als de Suzuki Hayabusa en Kawasaki ZZR 1400 volgens ons prima staande zal houden, ondanks een - lekker belangrijk - wat lagere topsnelheid, maar dat zal een toekomstige test definitief moeten uitwijzen.
De nieuwe 'S' is iets sportiever geworden door het wat straffer afgestelde rijwielgedeelte maar heeft aan comfort niet ingeboet en het nieuwe ESA II is zeker een aanwinst. Een BMW is misschien geen goedkope motorfiets (zeker niet als je alle opties wilt) maar uiteindelijk betaalt dat zich terug. Het is dus waar, BMW maakt rijden geweldig. En nu de 'K1300R'!
- Fahren, fahren, fahren (..auf der Autobahn, maar ook daarnaast); fijne boordcomputer met veel nuttige info voor slechts €169,-; bediening knipperlichten (eindelijk!)
- Verbruik aan de hoge kant; gereedschapsetje (IKEA?); géén middenbok?
Meer foto's van de K1300S zijn binnenkort terug te vinden in onze wallpaper sectie