Ducati 848 vs. Suzuki GSX-R 750
5: Conclusie
Conclusie
Beide motoren, zowel de Suzuki als de Ducati, zijn te zien als compromis. Niet zwaar, maar toch sterk, daarentegen niet de lichtste en ook niet de sterkste. De 848 verdient de titel Poldermodel als je niet verder kijkt dan de modellenlijn van Ducati. De motor is gericht op het circuit, maar op straat kan je er toch goed mee uit de voeten. Het stuurgedrag is subliem en staat op een eenzame hoogte. Vermogen is er zat, de 848 zit heel snel op illegale snelheden. Het geluid is ondanks natte koppeling en goed gedempte uitlaatpotten 100% Ducati, lekker dus. In druk en langzaam verkeer is de witte motor niet je beste vriend. Dat komt voornamelijk door de extreme zit en de zware koppeling waar je niet omheen kunt als de snelheden omlaag gaan. Dit punt kan je negeren, maar feit is dat het verkeer in de polder met de dag drukker en langzamer wordt. Dus is de Ducati daar de beste keuze?
Net als we denken een eenduidige keuze te kunnen maken komt er een bericht uit Den Haag dat ons aan het denken zet. Als iemand het Nederlandse poldergevoel in de vingers moet hebben is het wel een lid van de Tweede Kamer zou je denken. In het programma Pauw en Witteman laat Wim van de Camp duidelijk weten wat zijn keuze is.
Wat ons betreft komt er uit deze test maar één Poldermodel naar voren en dat is de Suzuki GSX-R 750. Een motor die heel veel, heel goed doet. Hij is niet opgebouwd met het race DNA van de Ducati, maar staat absoluut z’n mannetje. We zijn er echter zeker van dat de Suzuki ook voor op het circuit een goede keuze is. Wat in deze test echter voorop staat is hoe de motor zich gedraagt in de dagelijkse realiteit van ons polderlandschap. Zo bekeken verdient de GSX-R de titel Poldermodel zonder twijfel. Het ene moment biedt de herkenbare blauw witte alleskunner je een rustige toerrit en kun met alle gemak de omgeving in je opnemen. Als je vervolgens om vermogen en snelheid vraagt staat de Suzuki voor je klaar. Met een onmiskenbare huil schiet de 750 over vrij asfalt vooruit net zolang tot de volgende file de lol de das omdoet. Maar geen probleem, want ook op poldersnelheid hou je het lang vol.
Meer foto's van deze motoren zijn terug te vinden in onze wallpaper sectie.