Zoeken

Ducati 848 vs. Suzuki GSX-R 750

4: gedonder in de polder

17 oktober 2008

Gedonder in de polder

Keuzes en politiek gaan moeilijk samen.

Om tot een poldermodel te kunnen komen moet er na overleg overeenstemming volgen. Gezien het feit dat we het allebei eens zijn dat de Suzuki het meest all-round is zou dit niet moeilijk moeten zijn. Toch vind ik het in eerste instantie lastig om tot een uitgesproken mening te komen. Ja, de Suzuki doet alles goed, misschien wel perfect, maar die Duc!
0930.jpg0934.jpg
Uiteindelijk zorgt een ongeplande rit voor de doorslag. Net voor het einde van de test moeten de twee motoren nog even gewisseld worden. Het spreek voor zich dat dit in het donker moet gebeuren terwijl de regen met bakken uit de hemel komt en de hemel door bliksem wordt opgelicht. Ik stap op de Suzuki om deze in Odijk om te wisselen met de Ducati. Als ik éénmaal ben vertrokken besef ik me dat dit het perfecte weer is om het S-DMS oftewel de A-B-C knop die het motormanagement aanpast te testen. De eerste paar kilometer houd ik de motor in de A-stand en rij zoals ik altijd rij in de regen: voorzichtig en wat krampachtig. Als de motor op temperatuur is zet ik de motor via de knop in de C-stand en dwing mezelf te rijden alsof het droog is. Mijn mening: het werkt. Omdat de motor een stuk tammer reageert op het 0796.jpggas hoef je je geen zorgen te maken dat je ongewild te hard de bocht ingaat of uitstuurt. Het mindere vermogen zorgt er ook voor dat de snelheid er in het algemeen uit blijft waardoor je ook minder aanspraak hoeft te doen op de remmen. Het is uiteraard niet zo dat je in de C-stand ongestraft kan gassen, maar het is zeker wel zo dat het S-DMS je de mogelijkheid biedt minder krampachtig om te gaan met mindere weersomstandigheden. Bij mij leidt dit er toe dat ik in de regen bezig ben met motorrijden ipv het weer, waardoor ik ondanks de druppels fluitend op de motor zit.