Test: Triumph Tiger Sport 800
Conclusie
Na anderhalve week met de Tiger Sport 800 te hebben gespard zijn we d’r wel uit: Triumph heeft een superlekker speeltje op de markt gezet in het sportieve middenklasse hoogpoter segment. De 800 heeft misschien niet dat superlichtvoetige van de 660, maar daar staat tegenover dat de 800 over een beduidend sterker (op het niveau van de Street Triple RS) en zuiniger blok beschikt, wat vering en remmenIets zegt mij dat ze d'r hier best veel van gaan verkopen. Een Street Triple 765, maar dan op hoge poten en met meer comfort betreft level-up is gegaan, betere windbescherming heeft en ook nog eens rijkelijker is uitgerust, met standaard cruise controle als aanvulling op de 3 rijmodi met instelbare tractiecontrole en de 6-assige IMU voor onder andere het bochten-ABS die de 2025 660 ook heeft.
D’r is dan ook weinig tot niets waar we écht kritisch over kunnen zijn. Vooruit, de remmen hadden iets feller mogen zijn, geen ‘her-activeer’-functie bij de cruise controle is een gemis, de informatie van de turn-by-turn navigatie had iets uitgebreider mogen zijn (als in bijv. restkilometers) en het connecten met de iPhone was wel een dingetje, hoewel dat laatste zeker niet Triumph-uniek is. Dat is bij andere merken in het verleden niet beter geweest (en nog steeds) en lijkt meer een iPhone-dingetje dan een Bluetooth-dingetje te zijn. Tot slot had ook het resetten van de tripmeters handiger gekund, maar meer dan dat valt er echt niet op de Tiger Sport 800 af te zeiken. Zelfs z'n prijs van € 13.695 (12.695 BE) is alleszins acceptabel, zeker wanneer je bekijkt hoe rijkelijk de motor standaard is uitgerust.
fan-tas-tisch blok, comfortabel én sportief, goede ergonomie, standaard rijk uitgerust, super zuinig
Tripmeter resetten onhandig, remmen hadden iets feller mogen zijn, info turn-by-turn navigatie beperkt, geen 'her-activeer'-functie cruise controle