Test: Royal Enfield Bear 650
Eerbetoon
We denken niet dat er ooit een merk is geweest dat in korte tijd zó ontzettend hard is gegroeid als Royal Enfield. In 2012 nog maar goed voor 113.000 units wereldwijd, maar sinds de ingebruikname van een nieuwe en moderne productiefabriek in Oragadam door moederbedrijf Eicher Motor is het met het van oudsher Britse merk ontzettend snel gegaan. Afgelopen jaar werden wereldwijd 944.000 Ze zeggen dat hier de afgelopen maand meer regen is gevallen dan in heel 2024... motoren afgezet, waarmee Enfield qua volume het 10e merk wereldwijd werd, naar verwachting zal dit jaar de magische grens van 1 miljoen motoren worden gebroken. Wanneer je uitsluitend het motorfiets segment bekijkt (dus exclusief scooters en brom/snorfietsen), dan staat Royal Enfield zelfs op de 7e plaats.
Enfield claimt zelfs ’s werelds nummer 1 te zijn in het middensegment, van tussen de 250cc en 750cc. In India werd in mei 2024 een astronomische groei van 197,42% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor, terwijl in oktober vorig jaar voor het eerst in de geschiedenis 100.000 motoren wereldwijd werden verkocht. En niet met een beetje, in totaal werden er die maand 110.574 motoren verkocht, ofwel bijna 3.600 units per dag. Dat was een toename van 31% ten opzichte van oktober 2023, toen er ‘slechts’ 84.435 motoren werden verkocht. Het zal dan ook gek moeten gaan wil de magische grens van 1 miljoen motoren dit jaar niet worden gepasseerd.
Een belangrijk deel van de verkoop buiten India, die het afgelopen jaar qua aantallen meer dan verdubbelde, mag op het conto van het 650-paralleltwin platform worden geschreven, dat in 2017 op de EICMA in Milaan werd gepresenteerd, eind 2018 in de Verenigde Staten werd gelanceerd en een half jaar later hier in Europa op de markt werd gezet. De Interceptor 650 en Continental GT 650 waren Enfields’ eerste paralleltwin motoren in meer dan een halve eeuw tijd, de eerste twins in het Eicher-tijdperk. In 2023 Ook voor vandaag was regen en kou voorspeld, maar we hebben eens geluk...werd het paralleltwin platform uitgebreid met de Super Meteor 650, vernoemd naar de Super Meteor 750 uit 1955, waarna begin vorig jaar de Shotgun 650 werd gelanceerd en eind 2024 de Classic 650 en Bear 650 als 2025 modellen werden gepresenteerd.
Het verhaal achter de Bear 650 is minstens zo indrukwekkend als het hierboven genoemde verkoopsucces. Enfields eerste scrambler is namelijk vernoemd naar de Big Bear run, ontstaan in 1921 naar verluid als een weddenschap onder vrienden in Los Angeles op nieuwjaarsnacht, wie de 100 mijl lange trip naar Big Bear Lake als eerste zou finishen. Er waren geen regels, wegen of technologie, dus de een probeerde het over de weg, de ander dwars door de woestijn. In de jaren daarna namen steeds meer gasten deel en werd de race alleen nog maar door de woestijn verreden, uiteindelijk groeide het uit tot een volwaardige race met startgeld en trofeeën voor de winnaars dat z’n hoogtepunt in de jaren ’50 van de vorige eeuw kende.
In 1960 stonden bijna achthonderd deelnemers aan de start, waaronder ene Eddie Mulder op een Royal Enfield 500cc Fury. De 1960 Big Bear National had een parkoers van drie verschillende lussen van ongeveer 50 mijl door de Mojave woestijn, met als centrale punt de tankstop net buiten Hesparia, dat jaar de gastheer van de race. Vlak voor de start moest Mulder een grote boodschap doen, maar de startvlag werd gewoon gezwaaid, waardoor de 16-jarige als allerlaatste aan de race begon. Aan het eind van de eerste 50 mijl loop door de woestijn zat Eddie Mulder al Dat wil zeggen, koud is het nog wel, maar het is droog en we hebben zon, da's al heel wat...in de top 20, maar aan het begin van de tweede loop reed hij op hoge snelheid tegen een rotsblok aan, waarbij zijn rechter voetsteun afbrak en hij bijna 50 mijl met zijn rechtervoet op de versnellingsbak reed.
Bij de tweede tankstop werd een nieuwe voetsteun gemonteerd, waarna Mulder liggend op de 13e plaats aan de derde en laatste 50 mijl lange loop begon. Ditmaal was de route zeer krap en technisch, en overenthousiast als de 16-jarige knul was nam hij een bocht veel te hard en landde in de bomen van de San Bernardino Forest in het ravijn. Het stuur was gebogen, de uitlaatbocht losgekomen van de cilinderkop en een van de achtershocks was kapot. Mulder boog het stuur terug, trapte de uitlaatbocht weer op z’n plek en reed het resterende deel van de race met maar één achtershock, om uiteindelijk na 4 uur en 21 minuten als eerste over de finishlijn te scheuren.
Mulder was de jongste winnaar in de geschiedenis van de Big Bear Run en is dat tot op de dag van vandaag nog steeds, de 1961 editie werd vanwege de enorme verkeerschaos door het enorm grote startveld door de politie stilgelegd en in de ban gedaan. De 2025 Royal Enfield Bear 650 is een eerbetoon aan dat verhaal.