Zoeken

Vergelijk: Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R 636

CBR600RR

30 augustus 2024

Dat de Honda CBR600RR de meest geavanceerde van de twee is blijkt al snel als je de onderlinge specificaties bekijkt en vergelijkt, want het standaard Honda pakket liegt er namelijk niet om! Wat te denken van het uitgebreide elektronicapakket dat afkomstig is van de RC213V-S en de CBR1000RR-R Fireblade bestaande uit een 6-assige IMU, Throttle By Wire inclusief in 3 standenWe weten het: de wereld is veranderd, maar welkom terug Honda CBR600RR instelbare quickshifter (op en af) met blipperfunctie, 9-traps Honda Selectable Torque Control (HSTC), Wheelie Control en Rear Lift Control, ABS met afzonderlijke Cornering ABS, selecteerbare Powermodes en zelfs een instelbare Engine Brake.

Het hart van het besturingssysteem bestaat uit een volledig vernieuwde Bosch 6-assige inertie meeteenheid (IMU) die elk dynamisch aspect 100 keer per seconde berekent met behulp van Honda's eigen algoritme en op basis hiervan de HSTC en het bochten-ABS aanstuurt. Er zijn 3 standaard rijmodi: om het makkelijk te maken Modus 1, 2 en 3 met daarnaast nog 2 gebruikersmodi voor een volledig aangepaste instelling van motorvermogen, motorrem, HSTC en Wheelie Control. Modi kunnen tijdens het rijden worden omgeschakeld (vanaf de linker stuurhelft), net als het HSTC-niveau wanneer je in modus 1 of 2 zit. Rear Lift Control is ook nieuw op deze Supersport en maakt eveneens gebruik van input van de IMU om de remprestaties te maximaliseren en tegelijkertijd de lift van het achterwiel te minimaliseren. Niet normaal hoeveel progressie banden en vering hebben gemaaktPower (P) werkt met de niveaus 1-5, waarbij 1 het hoogste vermogen geeft. Motorrem (EB) regelt de prestaties bij gesloten gaskleppen op niveau 1-3, waarbij 1 de sterkste motorrem is. Wheelie controle (W) regelt de prestaties op niveau 1-3 (plus uit), waarbij 1 de zwakste interventie geeft.

De CBR600RR is standaard ook voorzien van een in 3 standen instelbare quickshifter die zorgt voor razendsnelle schakelbewegingen, met een korte brandstofreductietijd tijdens het schakelen en een soepeler oppakken van het koppel na het schakelen. Daarnaast is een slip-assist koppeling voorzien, die het blokkeren van het achterwiel controleert bij snel terugschakelen en hard remmen. En om de standaard uitrusting te vervolledigen is er ook nog een speciaal voor deze 600 ontwikkelde elektronische stuurdemper (HESD) gemonteerd die snelheidsafhankelijk werkt en door de ECU wordt aangestuurd. 

Mocht het al duizelig voor je ogen worden, hou nog even vol want we zijn nog niet klaar. De Throttle By Wire (TBW) die op deze nieuwe CBR600RR is toegepast is afgeleid van die van de CBR1000RR-R Fireblade, en werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de RC213V-S. Een Acceleration Position Sensor (APS), die in verbinding staat met de gashendel, is ingebouwd in het schakelmechanisme. Deze stuurt een signaal naar de ECU, die vervolgens een signaal stuurt naar de TBW motor die de vlinderklep aanstuurt. Cruciaal is dat de teruggaande veer en de wrijving die door de APS worden veroorzaakt, een volledig natuurlijk gevoel en bediening van de gashendel biedt. Het systeem biedt ook dezelfde controleerbaarheid en hetzelfde gevoel in alle vermogensniveaus.

 

Honda Selectable Torque Control (HSTC), instelbaar op 9 niveaus (plus uit), maakt gebruik van een zogenaamde slipfrequentieregeling, die de snelheid waarmee de slip verandert controleert op basis van de verhouding tussen de snelheden van het voor- en achterwiel, om snelle wielspin geleidelijk te beperken. Het zorgt voor een soepel en intuïtief gripmanagement, met software die Voor de duidelijkheid: dit is dus een standaard CBR600RR met standaard banden en veringontwikkeld is op basis van feedback door toprijders uit de hele wereld, waaronder zelfs Honda’s eigen HRC coureurs. Niveau 1 heeft de minste interventie, niveau 9 de meeste. 

Tot zover de elektronica, ook motorisch is er het nodige veranderd en gemoderniseerd. Elk aspect van de inlaat, verbranding en uitlaat is doorontwikkeld sinds de CBR600RR voor het laatst in Europa te koop was. Zo is de diameter van het gasklephuis naar 44 mm gebracht om bij hoge toerentallen voldoende volume te kunnen leveren. De poort van de gasvlinderklep en de klep aan de inlaatzijde zijn zo gevormd dat de dwarsdoorsnede van de hele poort (inclusief de binnenkant van het gasklephuis) vloeiend verloopt voor een minder snel dalende inlaatdruk. De combinatie van deze soepele inlaatdoorlaat en TBW zorgt voor een soepele gasklepregeling, vooral bij gedeeltelijke openingen vanuit volledig gesloten stand. De inlaatpoorten zijn opnieuw gevormd, waardoor de doorstroomcapaciteit met 2,2% is toegenomen.
De nieuwste troef in Supersport land: winglets. Uitlaat in het kontje: hét handelskenmerk van de CBR

Beeld vanuit rijderspositie. Display is zeer goed afleesbaar

Tokico remmen, Showa vering en een zeer fraaie achterbrug

Inkeping voor je kinband. Duozit kun je lekker tegen afzetten
Ook de kleptiming is aangepast: de inlaatkleppen sluiten 5° later terwijl het openen van de uitlaatkleppen eveneens 5° later is, waardoor het brandstof/luchtmengsel efficiënter wordt opgenomen en de verbrandingsgassen beter worden afgevoerd. De diameter van de inlaatkleppen is 27,5 mm en die van de uitlaatkleppen 22,5 mm. Voor maximale koeling rond de cilinderkop is er een vernieuwde koelingsloop.

De diameter van de uitlaatbuizen van het 4-2-1 uitlaatsysteem is vergroot om de uitlaat gasstroom bij hoge toerentallen te verbeteren waarbij de wanddikte zorgvuldig is gekozen om gewichtstoename te minimaliseren. De katalysator, een belangrijk onderdeel van het Euro5+ homologatieproces is ook wat in volume toegenomen.

Het chassis bestaat uit een gegoten aluminium twin-spar frame met daarin een volledig nieuw ontworpen aluminium achterbrug (150 gram lichter dan het vorige model). De balhoofdhoek bedraagt 24,06° en met een naloop van 100 mm resulteert dit in een wielbasis van 1370 mm. Qua veringpakket is de nieuwe CBR600RR uitgerust met een volledig instelbare 41mm Showa Big Piston USD voorvork en een eveneens volledig instelbare Unit Pro-Link Showa achtershock. Radiaal gemonteerde 4 zuiger remklauwen houden de 310 mm remschijven aan de voorzijde in een stevige grip Openbare weg? Lijkt wel een circuit diten achter doet een mono remzuiger hetzelfde met de 220 mm remschijf.  In combinatie met de gegoten aluminium wielen met standaard Dunlop Roadsport 2 banden (120/70 ZR 17” en 180/55 ZR 17”) bedraagt het rijklaargewicht van de nieuwe CBR600RR slechts 193 kg.

Volledig nieuw is ook het mooie en overzichtelijke TFT-kleurenscherm, dat is voorzien van een oplichtende en instelbare schakelindicator en ook een laptimer met rondetijd, aantal gereden ronden en de snelste ronde ontbreekt niet! Naast scherp en modern ogend biedt de nieuwe styling van de CBR600RR ook twee prestatie-upgrades: met de rijder opgevouwen achter het kuipruitje is de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,555% en behoort hiermee tot de laagste in zijn klasse terwijl de winglets extra downforce genereren. Deze extra neerwaartse druk moet vooral voor de circuitrijder meer grip aan de voorzijde geven, denk daarbij bijvoorbeeld aan het moment dat je hard remmend onder hellingshoek de voorrem lost. Dankzij compacte LED-koplampen is er extra ruimte gecreëerd voor een groot ram air kanaal en dankzij een 10 mm lagere tankdop kan de rijder nog platter achter het kuipruitje kruipen, de zadelhoogte bedraagt 820 mm.