Vergelijk: Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R 636
Beleving versus realiteit
Als we aan het einde van ons dagje stoeien de balans op maken blijkt er een verschil te zijn tussen enerzijds beleving en anderzijds realiteit. Daar waar Kawasaki graag de aandacht vestigt op het sterkere middengebied van hun 636cc motorblok (37cc extra cilinderinhoud dus!) hebben ze ook heel slim de ZX-6R voorzien van een beduidend kortere eindoverbrenging, waardoorde motor in de praktijk ook echt veel krachtiger aanvoelt en je eerder Pareltjes, toch?het idee hebt om met een 750cc onderweg te zijn. Ik weet het, het is een enorm cliché, net als dat de Honda opstappen en wegrijden is, maar toch is het zo. Je schakelt accelererend supersnel met de quickshifter door de versnellingsbak, die door de kortere gearing aanvoelt als een soort close ratio bak, heel racy allemaal!
Wat dan wel weer heel jammer is dat je bij het terugschakelen nog “gewoon” de koppeling moet gebruiken terwijl de Honda standaard voorzien is van een instelbare quickshifter met blipperfunctie, dus zowel op als terug schakelend gaat hierdoor zonder koppeling. Zeker in vergelijk met de ZX-6R is er beduidend minder middengebied en ik heb zelfs meermaals bij het uitkomen van de Strubben in 2e versnelling de koppeling van de 600RR er even bij gepakt om de motor in toeren te laten klimmen.
Maar eens je de digitale toerentellernaald boven de 10.000 toeren houdt dan is het ook echt feest en gaat het serieus vooruit op deze Honda Supersport. Stabiliteit, remmend insturen, feedback en zelfs onder hellingshoek nog wat corrigeren of van richting veranderen dat gaat moeiteloos met beide motoren. Waar de Honda subtiel voorzien is van vleugeltjes onder de topkuip die hierdoor extra druk op het voorwiel genereren wordt die downforce bij Kawasaki door een combinatie van luchtstroom via het meerlagen-systeem van de kuip en de meer naar voren geplaatste lichaamshouding verzorgd. Op beide fietsen gaf dat met insturen voldoende gevoel aan de voorkant.
Door de sportievere zithouding in combinatie met het krachtigere middengebied en de slim gekozen korte eindoverbrenging voelt de Kawasaki absoluut als meest racy en snelste aan, maar als we aan het einde van de dag onze rondetijden bekijken blijkt het verschil veel kleiner te zijn dan ons gevoel aangaf. Met de ZX-6R 636 werd een snelste rondetijd van 1 minuut 56,1 seconden geklokt, Ook om gewoon een toerke te doenterwijl de CBR600RR de klok op 1 minuut 57,5 seconden deed stilstaan. De realiteit is dus slechts een kleine anderhalve tel verschil, terwijl ik voor mijn beleving het verschil in rondetijd toch echt wel iets groter had verwacht.
Zeker omdat de groen/wit/blauwe op sportieve Bridgestone’s S23 stond en de rood/wit/blauwe op iets minder sportieve Dunlop Roadsport 2, waardoor een deel van het kleine verschil zeker toe te schrijven is aan de bandenkeuze. Een pluspunt dus voor de ZX-6R want deze blijkt aan het einde van de dag net iets sneller, maar ook zeker een pluspunt voor de CBR want het gaat ongemerkt en heel gemakkelijk dus toch behoorlijk rap rond, eigenlijk zelfs sneller dan je denkt! Voor ons geen afgetekende winnaar dus na een dagje circuit, wellicht dat een straat test hier verandering in brengt.
Spoiler alert…
Nou laat ik meteen maar met de deur in huis vallen, ook onze uitgebreide straattest resulteerde niet in een afgetekende winnaar. De CBR600RR en de ZX-6R blijken behoorlijk aan elkaar gewaagd te zijn. Beide sturen ze als een scheermes en hebben zeer goede vering en remmen. Persoonlijk hou ik wel van de sportievere en iets meer spartaanse zitpositie van de Kawasaki, De 636 heeft extra oempf achter de hand en dat voel jeondanks dat dit op straat een extra belasting op polsen, schouders en nek betekent. Dirk daarentegen voelt zich het prettigste bij de iets meer rechtop en ontspannen zitpositie van de Honda.
Het extra sterke middengebied van de Kawa komt bij straatgebruik wel extra en naar onze mening ook het beste tot zijn recht. Want het is net in dit toerengebied waar je bij straatgebruik het meeste vertoeft en het is dan heel prettig om wat oempf achter de hand te hebben. 50 km/h in 6e versnelling kan hierbij makkelijk en als je dan aan het gas draait pakt de motor direct, krachtig en zonder sputteren op. Dat plus de kortere gearing maakt dat de ZX-6R op straat veel makkelijker te rijden is en niet alleen elke stoplichtsprint naar z'n hand zet, maar vooral ook de sprint met rollende acceleratie.
Da’s solo al een groot pluspunt op straat, laat staan wanneer je met duopassagier aan het rijden bent. Al moet wel worden gezegd dat achter op de CBR600RR een duopassagier toch echt een stukje comfortabeler vertoeft. En met de Honda kan uiteraard ook prima 50 per uur in 6e worden gereden, maar wil je dan vooruit moet je toch echt een paar versnellinkjes terug tikken. Wat vervolgens dankzij de quickshifter weer moeiteloos verloopt. Zodra de snelheid wat hoger komt te liggen (120/130 km/h) dan draait de Kawa dankzij de kortere eindoverbrenging wel wat meer toeren, elk voordeel heeft dus ook zijn nadeel.