Zoeken

Test: MV Agusta Enduro Veloce

Conclusie

21 juni 2024

Met de Enduro Veloce heeft MV Agusta vanuit het niets een verdomd goede ‘go-anywhere’ Allroad motor op de markt gezet die zich met de gevestigde orde kan meten, maar de olifant in de kamer is zijn prijs. Met Ducati’s DesertX als grootste rivaal, die voor € 19.690 over de toonbank gaat, en een vanafprijs van € 23.250 voor de BMW R 1300 GS (hoewel we weten dat daar zomaar € 5.000 Niks mis mee, maar jongens... had dat echt niet goedkoper gekund? 26 duizend 300 euro is geen kattenpisaan optiepakketten bij op mag worden geteld – als het al niet meer is) zal het voor de € 26.300 kostende Enduro Veloce moeilijk zijn om een plekje op de markt te veroveren. 

De grote uitdaging voor MV Agusta dealers is om potentiële klanten allereerst over te halen naar hen toe te komen in hun zoektocht naar een Allroad en vervolgens een proefrit te maken op de Enduro Veloce. Want de motor is zo onmiddellijk verkwikkend en uniek met dat zoete geluid dat als muziek in je oren klinkt, dat een directe blootstelling aan z’n onmiskenbare charmes en aangeboren prestaties hun beste kans is om hen over te halen hun pinpas te trekken. Laten we eens kijken hoeveel van hen dat besluiten te doen.

Nadat PIERER Mobility zijn eerste overname van een meerderheidsbelang in MV Agusta had afgerond, werd het prototype Enduro Veloce naar het Noord-Amerikaanse hoofdkantoor van KTM in Temecula in Californië gestuurd. Daar werd de motor zowel on- als offroad over 10.000 km van de meest afmattende trails, kronkelige wegen en open stukken van de westkust van de VS gesleurd. "We kregen ‘m niet stuk - en we hebben het geprobeerd!", zegt KTM North America Road Racing en Flat Track Manager Chris Fillmore, recordwinnaar van de ontzagwekkende Pikes Peak-heuvelklim. "De motor is daarna teruggestuurd naar Italië met nul aanbevelingen voor verbetering en is in productie genomen zoals hij was. We vinden het een hele fijne motorfiets die volledig voldoet aan de hoge eisen die elke MV Agusta moet stellen in de gekozen categorie, maar ook aan het uitmuntendheidsniveau en de allround capaciteiten van elke KTM."

Zegt genoeg, denk ik.