Test: Kawasaki Ninja 7 Hybrid
Conclusie
Als eerste motormerk heeft Kawasaki het aangedurfd om met de lancering van ’s werelds allereerste hybride motorfiets een nieuwe weg in te slaan die door de fervente petrolheads ongetwijfeld als heiligschennis wordt gezien. Dat op zich is al lovenswaardig van Team Green, dat daarmee z’n bijnaam letterlijk eer aandoet.
Waren we na afloop van de introductie in Barcelona overtuigd dat de Ninja 7 Hybrid ontzettend veel potentie heeft, maar hadden we wel de nodige vraagtekens bij de keuzes die Kawasaki had gemaakt, na 1460 kilometer en 700 meter met de Ninja 7 Hybrid onder de meest uiteenlopende omstandigheden op pad te zijn geweest, variërend van zeikende regen tot bloedheet (en alles daartussen) Oké. In Barcelona hebben we ervaren hoe 'ie stuurt, nu weten we hoe zuinig 'ie is. What's next?en van stadse omgeving tot Belgische Ardennen (en alles daartussen) durven we wel te stellen dat het met die pijnpunten in de dagelijkse praktijk heel erg meevalt. En dat het verbruik vele malen gunstiger is dan wordt geclaimd: 49,74 liter op die 1.460,7 km, ofwel een gemiddeld verbruik van 1 op 29,4 (3,4 liter op 100 km).
En ja, een omschakeling van EV naar ICE bij 35 km/u, of nog liever 50 km/u, was veel logischer geweest, net als een plug-in systeem om de batterij te laden, een instelbaar schakelpatroon voor de automatische transmissie en die tegelijkertijd ook beschikbaar maken in de Sport-modus, maar door zelf wat actiever te rijden door zelf de switch van EV naar ICE te maken en het opschakelen zelf te doen, met het terugschakelen wel automatisch hebben we ons daar nog amper aan gestoord. Volgens Kawasaki is de Ninja 7 Hybrid drie fietsen in een: een dagelijkse commuter voor in de stad, een motor voor fun in het weekend én een motor waarmee je emissievrij kunt rijden en ditmaal durven we volmondig te stellen dat Team Green daar driewerf in is geslaagd.
Het volgende plan wordt al gesmeed: een ultieme Eco-challenge. De exacte details hierover zullen binnenkort op dit kanaal bekend worden gemaakt.
Hybride aandrijving heeft echt meerwaarde, verbruik, comfort, styling
zonder tekst en uitleg is het geen 'aan is gaan', opschakelen gaat in AT te snel,