Test: Kawasaki Ninja 7 Hybrid
Drie in een
Het was een rijervaring met gemengde gevoelens geweest, de introductie van de Ninja 7 Hybrid in hartje Barcelona op steenworp afstand van de Sagrada Familia, de fiets die tijdens die introductie door Team Green was gepresenteerd als drie motoren in een: een dagelijkse commuter voor in de stad, een motor voor fun in het weekend én een motor waarmee je emissievrij kunt rijden.Tijdens het deel van de rit door de stad had de EV-aandrijving ons absoluut overtuigd, maar bij de hybride aandrijving hadden 's Werelds eerste hybride motorfiets heet Ninja 7 Hybridwe toch de nodige kanttekeningen geplaatst. Die overgang van EV (elektrisch) naar ICE (verbrandingsmotor), had dat nou niet bij een hogere snelheid dan 25 km/u gekund, waarom de automatische transmissie alleen was voorbehouden aan de SPORT-HYBRID rijmodus en waarom slechts één vorm van automatische transmissie (zo zuinig mogelijk), in plaats van bijvoorbeeld een Sport en een Eco-modus. En waarom er geen plug-in hybride van gemaakt.
Het antwoord op die laatste vraag bleek het eenvoudigst te zijn: met een PHEV uitvoering had Kawasaki een compleet nieuw homologatietraject moeten volgen, waar met een HEV het normale (bekende) traject van een verbrandingsmotor kon worden gevolgd. “Mocht er vanuit de markt veel vraag komen naar een PHEV, dan kunnen we dat nog altijd doen”, zei Kawasaki desgevraagd tegen ons. De andere issues bleken het gevolg van compromissen die gaandeweg het project zijn gemaakt. “We hebben vier jaar aan dit project gewerkt en in die tijd meer dan 30 punten afgewerkt, en we hadden met voortschrijdende technologie nog jaren door kunnen gaan, maar je komt op een gegeven moment op het punt dat je moet zeggen: hier trekken we de lijn”, zei Kawasaki testrijder Janik Kaufman na onze opmerkingen te hebben aangehoord. “Het goede nieuws is echter dat al die punten die jullie opnoemen puur softwarematig zijn en mogelijke updates in de toekomst met terugwerkende kracht ook bij deze eerste serie kunnen worden geïmplementeerd.” Welke weg zou worden ingeslagen, zou door mede door de feedback vanuit de markt worden bepaald.
Daarnaast benadrukte Kaufman dat onze rij-impressie vanwege het extreem slechte weer behoorlijk was aangepast en noodgedwongen de routes waren ingekort, waardoor alles in één dag kon worden gepropt in plaats van de twee dagen die waren gepland. En dat een uitgebreide test in eigen land onze kijk op de Hybrid wel eens kon doen veranderen. Kaufman had daar wel een punt gehad, dat moesten we dus snel maar eens doen.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Anita van Rooijen