Zoeken

Test: hoe duurzaam is een Royal Enfield Meteor 350

duurzaam en betrouwbaar

2 februari 2024

“Dat ‘ie goed stuurt hebben we wel gezien, hoe jij hier de bergweg omhoog knalt, maar hoe zit het met de betrouwbaarheid, blijven ze heel of gaan ze ook stuk? Kijk, die BMW’s van ons gaan stuk, dat weten we, maar hoe zit dat met deze KTM?” Het is inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden dat ons die vraag werd gesteld tijdens een door ANWB Promotor geïnitieerde Alpentrip met Je zou het misschien niet zeggen, maar een week geleden was hier nog alles witvoornamelijk BMW rijders en waarvoor we waren uitgenodigd om verslag van te doen, waarna een interessant gesprek over kwaliteit en betrouwbaarheid was ontstaan wat ons sinds die tijd aan het denken heeft gezet, omdat wij ze het antwoord schuldig moesten blijven.

Wanneer je, net als wij, uitsluitend en alleen op de nieuwste motoren met zeer lage kilometerstanden rijdt die door de importeurs tussen de uitleenbeurten in  ook nog eens perfect worden onderhouden, voor elke test blinkend schoon worden gemaakt en van voor tot achter nauwkeurig worden geïnspecteerd om er zeker van de zijn dat ‘ie voor de volgende journalist weer in perfecte conditie is, dan is het koffiedik kijken hoe het met de duurzaamheid en betrouwbaarheid is gesteld. Tuurlijk, een buitenlandse trip, en dan met name wanneer het weer niet om over naar huis te schrijven is, geeft al een iets beter beeld voor wat alledaagse dingen betreft, maar zelfs bij de megatrips die we in het verleden naar Spanje of diep in Italië hebben gedaan is het maar een enkele keer geweest dat er wat duurzaamheid en betrouwbaarheid betreft dingen boven water zijn gekomen.

We hebben het er sinds die trip op de redactie vaak over gehad, maar nooit iets concreets bedacht. Tot we vorig jaar begin september bij Moto Mondo, Benelux importeur van de merken Mash, Hyosung, Rieju, Moto Morini en Royal Enfield, een Meteor 350 meekregen om mee naar huis te rijden, met de melding dat er geen haast mee was en dat we maar moesten zien of we d'r nog wat mee konden doen. Aangezien de motor voorlopig niet meer voor testen stond ingepland (bij de meeste importeurs wordt de demovloot in augustus de verkoop in gedaan) leek ons dit dé kans om daar een Van ons mag het voorjaar wel beginnen, hopelijk beter dan vorig jaarunieke test mee te doen om inzicht te krijgen inzake duurzaamheid en betrouwbaarheid. Iets extreems, iets dat nog nooit iemand heeft gedaan. Maar wat? 

Terwijl we ons suf peinsden over uitdagingen en bestemmingen werden de weersomstandigheden er niet beter op, met extreem guur en nat herfstweer dat niet bepaald uitnodigde om een megatrip te doen. Dat zette ons dat aan het denken. Wat nou als we van de nood een deugd zouden maken. De duurzaamheid testen niet door er mee op pad te gaan, maar door dat juist niet te doen en ‘m zo lang als mogelijk buiten te stallen, ‘m in weer en wind aan de elementen bloot te stellen. In het verleden hadden we genoeg “premium” motoren op de redactie gehad die na een nacht regen al begonnen te roesten, alleen op dat vlak al waren we benieuwd hoe deze Indiër met Britse roots het zou doen. Per slot van rekening wordt alles wat uit India of China komt vaak als goedkope meuk bestempeld. Mocht het weer omslaan en we de laatste maanden van het jaar met het mooiste weer worden verwend zouden we altijd nog op plan B kunnen overgaan, maar zolang het guur en nat zou blijven, was dit wel de ultieme duurzaamheidstest.