Zoeken

Energica Ego Megatest

Het echte werk

19 juni 2024

Na de lunchpauze weer een beetje terug op temperatuur te zijn gekomen is het tijd om aan het echte werk te beginnen. Van de 2020 Ego+ voorzien van Kit Corsa Clienti, zijn er wereldwijd nog geen 10 exemplaren verkocht, vertelt Marchel. Deze upgrade kit (enkel voor circuitgebruik en niet echt een koopje met een prijs van ca € 15.000) bevat als belangrijkste software aanpassingen dat je gedurende langere periode over het volledige vermogen kunt beschikken door het begrenzen van de power te verplaatsen naar een later moment als de batterij verder leeg is. Uiteraard is het niet enkel softwarematig, Het kost een godsvermogen en je hebt geen garantie meer, maar dan heb je ook iets waarmee je veel circuitfanaten een hele slechte dag kunt bezorgenmaar bestaat deze kit ook uit een heel pakket aan hoogwaardige raceonderdelen, zoals een volledig instelbare S46 Öhlins achtershock, volledig instelbare FGRT 208 voorvork, Brembo full floating 7.1mm (!) remschijven met M4 Monobloc remklauwen voorzien van Z04 blokken en een 19 mm radiale rempomp, 7-spaaks gesmede aluminium Marchesini wielen compleet met een 520 kettingset, etc. 

Deze motor staat op een hagelnieuwe set Pirelli SC3 slicks en de start procedure is idem aan de andere motoren. Het groene pijltje wordt in het dashboard geselecteerd en dan is een korte beweging van de gashendel voldoende om ‘m in beweging te brengen. De motor reageert soepel maar wel lekker direct op het gashendel en geeft vanaf de eerste meters een zeer vertrouwd gevoel. Dit is echt next level sportief rijden hoor, het vermogen is er ditmaal wel en op acceleratie komt dan ook niemand meer langszij! Het gewicht is uiteraard voelbaar, maar het voelt in de verste verte niet meer alsof ik, zoals ik daarnet stelde, met een duo aan het rijden ben. 

Enkel in de trage Strubben en het snel omgooien in de GT chicane voel ik nog wat extra gewicht, en op hoge snelheid de Ramshoek insturen moet toch echt met meer overtuiging en kracht dan op een lichtere sportmotor, al moet worden gezegd dat de felle tegenwind het in deze bocht zeker niet makkelijker maakte. Met de bijna full factory Brembo rem setup kun je echt ontzettend laat en knijterhard remmen en bochtuit kun je al vrij snel vol op het gas, en dan maakt deze Corsa Clienti echt serieuze stappen. Onder hellingshoek is de motor ook aangenaam stabiel en zelfs lastwissels als rem lossen nabij de apex naar ‘vol op het gas’, brengt het rijwielgedeelte niet uit balans. 

Gezien de zeer koude temperaturen en natuurlijk ook wel een beetje het besef dat er minder dan 10 van deze motoren wereldwijd zijn ga ik ook zeker niet op zoek naar de grens van wat met deze motor mogelijk is, maar Marchel draaide met deze fiets al een indrukwekkende 1.55 in warmere condities dus dat zegt toch al iets over het ware potentieel. Einde sessie heb ik de batterij van 100% Voor je beeld: Marchell draait 1'55'ers en da's gewoon fucking snelbij start teruggebracht naar 33% en enkel in het laatste rondje werd het vermogen dat de motor leverde ietwat begrensd. Terug in de paddock bleek het uurtje tijd tot de volgende sessie ruim voldoende om de accu weer op te laden tot 98%, dus met een dergelijke fiets een trackdagje doen is perfect mogelijk mits er voldoende laadinfrastructuur aanwezig is en mits je op een circuitdag elektrisch rijden mag …

Want dat laatste blijkt namelijk nog niet zo vanzelfsprekend omdat lang niet alle circuits op deze fietsen zijn voorbereid (denk daarbij aan baancommissarissen die bij een valpartij niet weten wat te doen met zo’n elektrisch geval). Gelukkig wel bij CRT Holland en Circuit Assen, tenminste als je op een Energica rijdt want voor deze motoren heeft Marchel een protocol opgesteld en zijn de baco’s geïnstrueerd en weten wat, en vooral ook wat niet te doen! 

Na drie indrukwekkende sessies is het halverwege de middag dan eindelijk zover en mag ik, als kers op de taart, mijn been over het zitje van een heuse WK fiets gooien, een 2022 Ego Corsa GP. Enkele specs dan maar? Nou vooruit dan, de krachtbron is een vloeistofgekoelde 3-Phase 300V, 12.000tpm HSM (Hybrid Synchronous Motor) die in combinatie met een luchtgekoeld Lithium polymer 400V en 20kWh accupakket goed is voor een vermogen van Maar dat was niets vergeleken met wat me nu te wachten stond. In een woord: nondeju!120 kW ofwel 163 pk bij 8500 tpm. Echt indrukwekkend is het koppel van meer dan 200 Nm, goed voor een 0 tot 100 km/h sprint in minder dan 2,6 sec en dat alles bij een raceklaar gewicht van 247kg. Qua rijwielgedeelte is de motor identiek aan de Corsa Clienti setup, dus met Marchesini aluminium wielen, top notch Öhlins vering en de Brembo remmelarij.

De speciaal voor deze MotoE test uit Italië ingevlogen monteur, die de hele dag deze Hollandse winterdag heeft moeten trotseren, geeft me nog wat tekst en uitleg. “Tractiecontrole in welke stand”, vraag ik hem? “No traction control”, lacht hij vervolgens, “this is the real deal!” Fuckerdefuck, hoe oldskool wil je het hebben? “Just throttle, steering and braking, go for it! And hé…… don’t forget to enjoy, you’re a lucky man!”

Dat ik hiermee heel gelukkig mag zijn is me inmiddels wel duidelijk geworden want buiten een handjevol journalisten die enkele jaren geleden onder strenge restricties er een paar rondjes mee mochten rijden om eens voorzichtig van MotoE te proeven heeft nog nooit een journalist deze racer echt mogen testen. Een heuse primeur dus, ik ben kennelijk wereldwijd de allereerste die de MotoE racer ongelimiteerd de sporen mag geven! Het enige voorbehoud dat Energica Motor Company S.p.A. voor vandaag had gemaakt was dat het niet mocht regenen, maar met zoveel vermogen en koppel en géén TC snap ik dat wel. Gelukkig dat het droog is gebleven vandaag. 

Zodra ik met de ex-Team Simoncelli 2022 MotoE racer, die voor deze gelegenheid ook van een nieuwe set Pirelli SC3 is voorzien, de pitstraat uitrij en na de haarbocht even kort aan het gashendel draai is het direct duidelijk: dit is een rappe fiets! Na Ossebroeken op één oor te hebben genomen en me voor de zoveelste keer door die vervelende Strubben te hebben geworsteld kruip ik achter het ruitje met het gas vol tegen de stuit, om op de meest bizarre ervaring ooit te worden getrakteerd. Zo emotieloos als 't vanaf de tribune eruit zag, zo supervet is de ervaring. Dit gaat maar door, je rijdt echt iedereen het snot voor z'n ogenMeer dan 200 Nm katapulteren me de Veenslang op en dat blijft aan één stuk doortrekken tot aan het rempunt voor de Ruskenhoek. Het remmen kan net als bij de Corsa Clienti zó laat en hard dat mijn snotneus die ik vandaag dankzij de ijzige kou heb aan de binnenzijde tegen het vizier spettert, voor het eerst van mijn leven elektrisch en meteen het snot voor ogen rijden, het moet niet gekker worden! 

Het snel van rechts naar links omgooien in Ruskenhoek verloopt moeiteloos en met veel vertrouwen duik ik de verkante Stekkenwal in, de motor lijkt op rails te lopen. Na de Bult, de Zuidlus en het snelle Meeuwenmeer volgt vanuit Hoge Heide het insturen naar de Ramshoek maar ook nu blijkt hier wel wat extra overtuiging en inspanning nodig maar ondanks de felle wind blijft de motor uiterst stabiel en voorspelbaar. Elk rondje dat volgt gaat telkens iets sneller door stelselmatig nog wat later te remmen, iets vroeger het gas te openen en de bochtensnelheid te verhogen en in tegenstelling tot de andere elektrische motoren die ik vandaag mocht rijden blijft deze MotoE van begin tot einde sessie het volle vermogen leveren.

Voor mijn gevoel hoef ik qua acceleratie niet onder te doen met een dikke 1000 cc superbike en dat deze fiets een stuk sterker en sneller is dan de Corsa Clienti racer blijkt even later als we samen tegelijkertijd de Strubben uitkomen, de MotoE pakt op de Veenslang een behoorlijk aantal lengtes voorsprong en zo gaat het nagenoeg op elk deel van het circuit waar de power er vol op kan worden gezet. Het is genieten van ronde 1 totdat de geblokte vlag wordt gezwaaid waarna ik met een big smile en een plakkerig vizier de motor met nog ca 35% accu bereik terug de paddock instuur. Dit smaakt absoluut naar meer!