Zoeken

Energica Ego Megatest

Conclusie

19 juni 2024

  

Als er één ding is dat deze dag met 4 Energica motoren, inclusief de laatste generatie MotoE machine waarmee voor het laatst in 2022 het MotoE kampioenschap is gereden, voordat Dorna besloot om voor dit kampioenschap met Ducati in zee te gaan, dan is dat wel dat elektrisch helemaal niet zo oubollig, duf en saai is als iedereen beweert. Sterker nog, geen enkel moment dat Man, wat is dit vet. En dat ook nog eens met het SIC58 machine. Kippenvelik het geluid of het schakelen heb gemist, en het daar niet op te hoeven letten en je dus puur en alleen kunnen concentreren om lijnen en rempunten is echt supervet en voor iedereen aan te raden. 

Ook is de evolutie van 4 verschillende machines een zeer indrukwekkende ervaring geweest. De ontwikkeling die de straatmotor heeft gemaakt is enorm, maar de keerzijde is wel dat vanwege de thermische beveiliging je voor het eind van de sessie al klaar bent. Hoewel dat voor de Energica rijders die vandaag op hun eigen fiets meereden geen enkel bezwaar was. Nu is dat probleem met de Corsa Clienti kit snel opgelost, maar dan moet je wel bereid zijn om nog eens 10k op tafel te leggen. Wat dat aangaat zou ik liever wachten totdat Energica besluit om de MotoE racers de deur uit te doen (of gewoon een serie in productie te nemen), want dan wordt 't pas écht leuk. Behalve dan voor diegenen die op dat moment met een gewone verbrandingsmotor rondgaan. Bye bye, geen schijn van kans...