Zoeken

Energica Ego Megatest

10 jaar Evolutie

19 juni 2024
Het is dit jaar exact 10 jaar geleden dat in Modena de Energica Motor Company werd opgericht, ’s werelds eerste fabrikant van elektrische Supersport motoren. Dat in die tijd ontzettend veel is bereikt bleek op het TT-circuit van Assen, waar Energica exclusief voor Motorfreaks’ tracktestrijder Ron Huijs een uitgebreide line-up had neergezet, inclusief de meest recente MotoE racer.

 

Hoewel het spreekwoord zegt dat verandering van spijs doet eten moet ik je eerlijk bekennen dat ook ik tot de “oldskool petrolheads” behoor. Zo lang ik mij kan herinneren ben ik eraan verknocht, vanaf mijn 16e op de – uiteraard opgevoerde – brommer en vanaf m’n 18e op de motorfiets. Het waren de tijden van stinkende benzinedampen in overvloed, een gehoorbeschadiging door de open uitlaten waarmee ze me al 10 minuten voor thuiskomst hoorden aankomen en een hoop smeer, vet en olie op alle plekken waar het niet thuis hoorde. Lange tijd heb ik ‘oldskool’, dus zonder elektronische rijassistentie, ook als enige echte gezien omdat je daar als rijder nog het verschil bij maakte, hoewel ik sinds dat ik voor Motorfreaks Ik weet dat 't veel platter kan, maar euh... het was de eerste sessie op de 'oude' Ego RS, op een natte en ijskoude baan. Mag het?rijd mijn mening op dat vlak al heb moeten herzien. Elektronica heeft het motorrijden zeker niet minder puur gemaakt.

Maar hoe zit het dan met elektrische motorfietsen? Had mij 10 jaar geleden die vraag gesteld en ik had je gezegd dat elektrisch leuk is voor de wasmachine en de magnetron, maar toch zeker niet voor een motorfiets? Elektrische motoren… hou toch op! Wat ik tot dan aan elektrische motoren had gezien sprak mij qua looks totaal niet aan, saaie toermotoren met een stekker was voor mij toch echt een brug te ver. Tuurlijk, wat design betreft heeft het Italiaanse Energica sinds die tijd enkele zeer appetijtelijke modellen op de markt gezet, maar het ontbrak mij aan emotie, wat tijdens de MotoE race als bijprogramma van de Dutch TT nog eens werd bevestigd. Indrukwekkende looks en ook zeker een snelheid die mij wel aan sprak, maar het was net alsof ik naar de MotoGP aan het kijken was met het geluid op mute. 

Fast forward naar het hier en nu. Na het elektrische avontuur per Zero naar Saint Tropez ontstond het idee een elektrische circuitdag te doen, als nieuwe uitdaging op dat -elektrische- vlak. Het enige merk dat daarvoor in aanmerking kwam was Energica en het feit dat het dit jaar exact 10 jaar geleden is dat het merk in Modena werd opgericht maakte het er alleen maar mooier op. Helemaal nadat bleek dat Marchel Bulthuis, de man achter Energica Nederland, zijn niet aflatende enthousiasme en overtuigingskracht in de strijd had geworpen en naast het 2024 straatmodel ook de laatste generatie MotoE machine had geregeld voor een officiële test, inclusief een Italiaans mannetje voor technisch advies. 

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Ad Kievit