Zoeken

Test: Kawasaki Ninja ZX-4RR

Vertrouwd en compleet

9 oktober 2023

Wanneer ik voor het eerst op de Ninja ZX-4RR plaatsneem voelt het meteen vertrouwd sportief, maar zeker nog comfortabel. De motor heeft duidelijk een meer ontspannen ergonomie dan de rasechte supersporters als de ZX-6R en ZX-10R, maar is wel weer wat sportiever dan de Ninja 400. Ondanks z’n compacte afmetingen (1.380 mm wielbasis) pas ik er met mijn 1,82 mtr lange lijf prima op en zit echt op mijn gemak op het 800 mm hoge zadel, zonder extreme kniehoek, en dankzij Schijnt dat er in het BSB al een speciale Ninja ZX-4RR cup gaat komen volgend jaarlicht verhoogde clipons ervaar ik ook geen druk op de polsen. Zeker voor een “400-tje” is de fiets erg compleet, met standaard verstelbare rem- en koppelingshendels, dubbele LED-koplampen, een LED-achterlicht en voor mooi in de kuip geïntegreerde LED-knippers, terwijl aan de achterzijde kleine LED-knippers op de kentekenplaathouder zijn gemonteerd. En niet te vergeten een 4,3” TFT-kleurendisplay, maar daarover zo meteen meer.

Misschien wel het grootste verschil tussen die 400 cc-exoten uit vervlogen tijden en deze moderne remake is de elektronica. De ECU (die vergelijkbaar is met de unit in de Z H2) biedt een niveau aan motormanagement dat destijds niet eens bestond in de wegrace Grand Prix en opent de deur naar een heleboel rij-hulpmiddelen. De ZX-4RR is standaard uitgerust met een compleet elektronicapakket met Kawasaki Traction Control (KTRC), powermodi, rijmodi en de Kawasaki Quickshifter (KQS) met blipper voor zowel op- als terugschakelen. 

De (KTRC) Traction Control heeft 3 interventieniveaus. In stand 1 grijpt deze het minste en stand 3 het meeste in, met stand 2 daar tussenin, daarnaast kan de tractiecontrole ook worden uitgeschakeld. Er zijn 2 Power-modus niveaus, Full Power/Low Power, aangegeven in het display met een “F” of een “L”. De Ninja heeft 3 vooraf ingestelde Ride Mode-instellingen: Sport, Road of Rain. Deze modi zijn ontworpen zodat je als rijder snel en gemakkelijke vooraf geprogrammeerde rijhulpen kunt selecteren. Als 4e modus is er de Ride-Mode waar je zelf naar wens de elektronische hulpmiddelen kunt instellen. Tot slot heeft de ZX-4RR een heuse Circuit-modus, uiteraard speciaal Durf het bijna niet te vragen, maar moesten we dat dan niet eens gaan doen?bedoeld voor circuitgebruik, waarbij de weergave van het dashboard verandert door de rondetijd groot in het midden van het scherm weer te geven. Leuk detail: zodra je 10.000 tpm bereikt, worden de versnellingsindicator en de toerenteller beter zichtbaar aan de bovenzijde van het scherm.

Het systeem is eenvoudig te bedienen via een tweewegschakelaar op de linker clipon en een keuzeknop op de rechter clipon. Alle informatie wordt duidelijk weergegeven in het 4,3” TFT-display, met een digitale snelheidsmeter, toerenteller in staafstijl en een weergave van de versnellingskeuze. Natuurlijk zijn de gebruikelijke functies zoals odo- en tripmeter, bedrijfstemperatuur, brandstofmeter, klok, resterende actieradius, batterijspanning, smartphone-oproepen en e-mailmeldingen ook op het dashboard aanwezig. De weergave op het TFT-scherm kan worden gepersonaliseerd met verschillende achtergronden en tekstkleurkeuzes, de lichtintensiteit wordt automatisch aangepast aan de hoeveelheid daglicht. Het dashboard beschikt ook over Bluetooth-technologie zodat draadloos verbinding kan worden gemaakt met Kawasaki’s bekende Rideology-app.