Zoeken

Test: Kawasaki Ninja ZX-4RR

Conclusie

9 oktober 2023

 

Met de lancering van de Ninja ZX-4RR heeft Kawasaki weer voor leven in de brouwerij gezorgd in een segment dat in het laatste decennium van de vorige eeuw ongekend populair was. De Ninja ZX-4RR laat zien dat de wereld de afgelopen 30 jaar niet stil heeft gestaan. Het is nét zo’n Screamer als z’n voorganger, de ZXR400, maar dan op alle fronten beter: sterker, toegankelijker, D'r is weer leven in de brouwerij dankzij deze Ninja ZX-4RR. Nu alleen nog in ZXR kleuren graag en ik ben helemaal verkochtgeavanceerder en (verhoudingsgewijs) goedkoper. De looks van een Ninja ZX-10R, maar dan rijdbaar voor normale sterveringen.

De nieuwe ZX-4RR is een uitstekende en makkelijk te rijden motor en daarmee bij uitstek geschikt voor zowel beginnend als ervaren (circuit)rijders. Voor een hardcore circuitrijder, die de motor tot de grens zal pushen, zal de voorvork onderbemeten zijn, maar zeker weten dat met een andere cartridge (en misschien iets dikkere olie) dat probleem zal zijn opgelost, en de motor ook bij die agressievere rijstijl in balans zal blijven. 

Z’n allersterkste troef is misschien nog wel z’n prijs. € 10.699 (€ 9.799 BE) zullen sommigen wellicht wat aan de stevige kant vinden voor een 400 cc motorfiets, maar bij welke andere lichtgewicht motor vindt je dergelijke specificaties en prestaties terug? Voor een ZX-10RR ben je meer dan het dubbele kwijt en daar krijg je zeker weten niet de dubbele lol voor terug.

Het nieuwe kleintje Ninja staat vanaf deze maand klaar bij de dealers en is absoluut de overweging waard, als ik zie hoe goed deze motor presteert onder sportieve belasting op circuit dan kan het bijna niet anders dan dat je met deze kleine maar volwaardige superbike op straat niet enkel de blits zult maken, maar dat je het qua stuureigenschappen en rijervaringen enorm naar je zin gaat hebben. 

Dat moesten we zelf dan ook maar snel gaan doen, en hoe leuk zou het zijn om dit samen te doen met 90’er jaren ZXR400. Had ik de mijne vorig jaar maar niet verkocht, pfffff… 

 

16.000 tpm Screamer, vette Ninja-looks, uitgebreide elektronica, zeer fijne en ruime zit

Voor zeer snelle circuitrijders heeft de voorvork (te) weinig demping en grijpt het ABS  (te) snel in