Zoeken

Test: Kawasaki Ninja ZX-4RR

16.000 toeren Screamer

9 oktober 2023
Als er één motor is waar ik deze zomer reikhalzend naar uit heb gekeken, dan is dat wel de Ninja ZX-4RR, de 80 pk “baby-Supersport”, resultaat van een liefdesnacht van de Ninja 400 en ZX-6R, die tot maar liefst 16.000 toeren kan janken. Nu zijn een huilbaby's normaal om knettergek van te worden, maar op het circuit van Calafat wordt me snel duidelijk dat de ZX-4RR de eerste huilbaby is die mijn hart sneller doet slaan.

Het is op zijn zachts gezegd opmerkelijk dat een sportmotor met slechts 400 cc zoveel losmaakt bij ons sportieve motorrijders. Ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren, hoe we ons eind jaren 80 en vooral begin 90’er jaren heerlijk uitleefden op de toenmalige instapklasse van het ongekend populaire Supersport segment, met Kawasaki’s eigen ZXR400 evenals de Yamaha FZR400RR, Hoe zeggen ze dat ook al weer? Beter een kleine die steigert., dan...Honda CBR400RR en VFR400R (NC30 en NC45) en de Suzuki GSX-R400, met uitzondering van de VFR allen voorzien van vier-in-lijn motorblokjes. De gelijkenissen met hun grotere broers waren evident, zo hadden de kleintjes eveneens een lichtgewicht aluminium frame, dito achterbrug en soortgelijke livery en kleurstellingen. Het waren niet alleen absolute pareltjes om te zien, maar ook om te rijden.

Fast forward naar het hier en nu. Het kleintje Supersport is er nog steeds, maar moet het tegenwoordig stellen met een één- of tweecilinder krachtbron: Kawasaki’s eigen Ninja 400, de KTM 390, Yamaha YZF-R3 en CFMOTOI 450SR, motoren waarmee (met uitzondering van de CF) al jaren in het WorldSBK wordt geracet, maar die de A2-rijbewijsrichtlijn als uitgangspunt hebben gehad en dus (straatlegaal) hooguit 35 kW (47,5 pk) leveren, waar 30 jaar geleden al met gemak meer dan 60 pk uit een 400 cc werd geperst. Nu staat het buiten kijf dat er megaveel fun mee kan worden beleefd, maar wat nou als de 400-klasse je wel aanspreekt, maar je graag wat meer vermogen zou willen hebben dan die hooguit 35 kW. 

Precies die vraag lijkt Kawasaki zich ook te hebben gesteld. Met een topvermogen van 77 pk (80 pk incl. Ram-Air) uit een 16.000 tpm jankende vier-in-lijn, bij 189 kilo rijklaar heeft Kawasaki de ZXR400 een nieuw leven ingeblazen en nog voordat ik ook maar één meter gereden heb ben ik Team Green super dankbaar de exclusief voor de Aziatische markt bedoelde Ninja ZX-25R te hebben doorontwikkeld tot deze Ninja ZX-4RR en het besluit te nemen deze wél naar Europa te brengen.

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Kawasak
i