Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 7 Hybrid

Conclusie

6 november 2023

 

Amper een jaar na z’n aankondiging op de EICMA in Milaan heeft Kawasaki ‘s werelds eerste Strong Hybrid motorfiets op de markt gezet, een project waar 4 jaar lang in het diepste geheim is gewerkt. De Ninja 7 Hybrid is volgens Kawasaki drie motoren in een: Drie motoren in een: een motor voor in en rond de stad doordeweeks...een dagelijkse commuter voor in de stad, een motor voor fun in het weekend én een motor waarmee je emissievrij kunt rijden en hoewel we het niet met alle keuzes eens zijn die het ontwikkelingsteam heeft gemaakt, zijn we wél overtuigd dat de motor ontzettend veel potentie heeft. 

Wat EV-aandrijving betreft heeft de Ninja 7 Hybrid een zeer positieve indruk gemaakt en ons ervan overtuigd dat elektrisch in stadse omgevingen écht de toekomst is. Ondanks onze puntjes van kritiek zouden we in de stad nu al te allen tijde switchen naar EV. Daarnaast heeft Team Green ons van ook het nut van een hybride aandrijving laten zien. Een gunstiger verbruik, zonder dat dit ten koste van de funfactor gaat, wie kan daar nou op tegen zijn? Het enige is dat wij een andere mening hebben over hoe een hybride aandrijving zou moeten worden ingevuld, maar we kunnen ons goed voorstellen dat er genoeg zullen zijn die met zoals het nu is al tevreden zullen zijn. Het goede nieuws is echter dat al onze punten van kritiek slechts een kwestie van softwarematig doorontwikkelen zijn. 

“We hebben vier jaar aan dit project gewerkt en in die tijd meer dan 30 punten afgewerkt, en we hadden nog jaren door kunnen gaan, maar je komt op een gegeven moment op het punt dat je zegt: hier trekken we de lijn”, aldus testrijder Janik Kaufman. “Het goede nieuws is echter dat al die punten ...fun in het weekend én de mogelijkheid om EV te rijdendie jij opnoemt puur softwarematig zijn en mogelijke updates in de toekomst met terugwerkende kracht ook bij deze eerste serie kunnen worden geïmplementeerd.” Welke weg zal worden ingeslagen zal mede door de feedback vanuit de markt worden bepaald.

Kawasaki zegt nog geen helder beeld te hebben van wie nou precies de doelgroep voor de Ninja 7 Hybrid is, maar wij denken dat de eitjes in het mandje moeten worden gelegd van diegene die momenteel in de markt is voor een Honda NC750, maar dan iets sportiever. De Ninja 7 Hybrid is precies dat, hij heeft eenzelfde geclaimd verbruik van 1 op 27, maar dan bij een beduidend hogere performance van zowel het motorblok als de gezamenlijke power-unit. Hij heeft een semiautomatische transmissie zonder complexiteit van DCT en heeft als extra bonus de mogelijkheid om volledig EV te rijden. En last but not least: hij rijdt echt vele malen leuker dan een NC.