Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 7 Hybrid

Change the Game

6 november 2023
Nadat vanuit hartje Barcelona koers richting de achterliggende bergen is gezet raak ik er meer en meer van overtuigd dat de Ninja 7 Hybrid inderdaad zoals Kawasaki claimt drie motoren in een is: een dagelijkse commuter voor in de stad, een motor voor fun in het weekend én een motor waarmee je emissievrij kunt rijden.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het afgelopen jaar best wel onder de indruk was, toen door niemand minder dan KMC (Kawasaki Motors Coorporation) President Hiroshi Ito op de EICMA in Milaan het streven naar CO2 neutraliteit van Team Green in een toekomstvisie werd uitgerold. Onder de indruk, omdat Kawasaki zich daarmee als eerste van de gevestigde orde aan alternatieve aandrijvingen committeerde en De toekomst is groen, niet gek dus dat Team Green het voortouw heeft genomendat ook nog eens concretiseerde met de onthulling van twee elektrische prototypes (Z en Ninja EV), een hybride prototype (Ninja HEV) en het blok van de Supercharged H2 op waterstof, met een geplande marktintroductie in 2023 voor de EV en 2024 voor de HEV.  

Nu zijn alternatieve aandrijvingen onder motorrijders een gevoelig onderwerp – motorrijden is nu eenmaal voor 99% emotie, wat volgens de tegenstanders alleen met een verbrandingsmotor kan worden gerealiseerd – waardoor Kawasaki zijn nek dus behoorlijk uitstak, maar Team Green stelde ons gerust met de woorden dat de komst van alternatieve aandrijvingen (voorlopig) niet ten koste van de verbrandingsmotor zou gaan, met maar liefst 30 nieuwe ICE-modellen tot 2030 gepland. Bovendien, zo werd gesteld, zouden ook de toekomstige alternatieve aandrijvingen geheel in de geest van Kawasaki zijn, dat vanaf het prille begin fun en sportiviteit hoog in het vaandel heeft staan.

Precies dát wordt tijdens de presentatie van de Ninja 7 Hybrid nog eens onderstreept. Volgens Kawasaki is de Ninja 7 Hybrid ontwikkeld als een zuinige stadse commuter waarmee je ook in emissievrije zones kunt rijden waar verbrandingsmotoren (ICE, Internal Combustion Engine) niet toegestaan zijn, maar waarmee tegelijkertijd een opwindende rit kan worden gemaakt waar Team Green motoren bekend om staan. De veelzijdige Ninja 7 Hybrid functioneert volgens Kawasaki als drie-in-een: als dagelijkse commuter, als speelgoed voor in het weekend, en als emissievrije motor voor korte afstanden in milieuzones en situaties waar stil rijden zeer wordt gewaardeerd, zoals bijvoorbeeld parkeergarages en woonwijken. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ula Sera, Felix Romero