Zoeken

Test: Ducati Diavel V4

Granturismo

27 maart 2023

 

Kloppend hart van de Diavel V4 is de 1.158cc V4 Granturismo, die Ducati ten opzichte van de Multistrada V4 verder heeft verfijnd. Dankzij de TwinPulse ontstekingsvolgorde klinkt en voelt de V4 als een V-twin, waarbij dankzij de tegengesteld roterende krukas behoorlijk wat op inertia is bespaard, wat op zijn beurt weer gunstig is voor de wendbaarheid. Hoe lager de inertia, hoe gemakkelijker een motor op toeren van het ene op het andere oor te leggen is, maar daarover straks meer. Ducati mag er dan alles aan hebben gedaan om de V4 het karakter van een V-twin te geven, maar dat betekent dus ook dat het blok zelfs in tweede versnelling minimaal boven de 2.000 tpm moet worden gehouden, liever nog 2.500-3.000 tpm, waar het sterke punt van een V4 normaal gesproken juist die balans is. Uniek aan deze V4 is dat de achterste cilinderbank kan worden uitgeschakeld, wat voor de geluidsbeleving trouwens
Het blijft natuurlijk een open deur, maar design hoef je Italianen echt niet te leren

Handig 's avonds, verlichte schakelaars. Bediening is heel intuïtief en het display zeer overzichtelijk

Nu dus met 2-delig zadel, wat als voordeel heeft dat je mooi een afdekkap om de duozit kunt voorzien

Vroeger had je 2-kleppers en 4-kleppers, nu de V-twin en de V4. Terug van weggeweest: de  fraai onder het kontje weggewerkte duovoetsteun
best wel verwarrend is. Pas vol aan het gas klinkt de Diavel V4 als een V-twin, maar onderin is het geluid eigenlijk met niets te vergelijken. 

Nu had Ducati dat uitschakelen van de achterste cilinderbank ook al bij de Multistrada toegepast, maar waar dat bij die Multi tot alleen tot het stationaire toerental is beperkt ligt bij de Diavel het omschakelpunt afhankelijk van de gasstand bij 4.000 tpm. Tot 4.000 tpm en bij kleine gasopeningen is de achterste bank gedeactiveerd, terwijl boven de 4.000 tpm en flink op het gas alle vier de cilinders tot je beschikking staan. Het aan- en uitschakelen van de achterste cilinderbank in de overgangsfase duurt slechts 200 milliseconden, en dat is echt supersnel. Ter illustratie: knipperen met je oog duurt 100 tot 150 milliseconden en dat is een van de snelste bewegingen van de mens. 

Wanneer ik plaatsneem op het nu tweedelige zadel van de Diavel V4 is het eerste dat opvalt hoeveel comfortabeler de motor zit. Ten opzichte van de 1260 is de zithoogte met 10 mm verhoogt naar nu 790 mm, maar het grootste verschil zit ‘m in het stuur dat 20 mm naar achteren is geplaatst, waardoor een iets meer ontspannen zithouding is ontstaan. Daarnaast is ook het zadel aan de achterkant 20 mm ruimer gemaakt, waardoor er meer ruimte is ontstaan om bijvoorbeeld je lichaam plat over de tank te vouwen. Vanuit het zadel heb je zicht op een prachtig vormgegeven 5” TFT-kleurendisplay, waar een heel scala aan informatie uit af te lezen is en dat bovendien via Bluetooth met je smartphone kan worden verbonden. Als je vervolgens de Ducati Link App op je smartphone hebt geselecteerd, kunnen via het TFT Je gelooft het niet, maar ze zijn er dus echt in de Ardennen, fraaie stuurwegen van zeer goede kwaliteitde routeaanwijzingen van het optionele Turn-by-turn navigatiesysteem worden getoond. Via Ducati’s bekende schakelaars op het stuur, die van fraaie randverlichting zijn voorzien en daardoor ook in het donker supergemakkelijk te bedienen zijn, kan alle informatie in het display worden opgevraagd en kunnen de elektronische gadgets worden ingesteld. 

Net als z’n voorgangers is ook deze Diavel V4 met een sleutelloos contact uitgerust, maar Ducati heeft nu voor het eerst heel slim een drukschakelaar als contactslot voorzien, waar dat voorheen rechts op het stuur was ondergebracht en – in ieder geval bij ons – altijd voor verwarring zorgde omdat in plaats van op de startknop op de contactslot-knop werd gedrukt en de motor dus niet startte, maar van contact werd gezet. Da’s vanaf nu dus verleden tijd, nu Ducati hetzelfde systeem als BMW en Triumph heeft toegepast. Wel blijft het jammer dat Ducati er nog steeds voor blijft kiezen om wel het contactslot, maar niet de tankdop elektronisch te vergrendelen, waardoor je alsnog altijd de sleutel erbij moet pakken zodra je bij het tankstation staat. Maar goed, de nieuwe drukschakelaar (die dus op exact dezelfde plaats zit als waar je normaal gesproken het contactslot zou verwachten) is al een enorme verbetering.