Zoeken

Test: Ducati Diavel V4

Conclusie

27 maart 2023

 

Twaalf jaar na de lancering van de allereerste Diavel heeft Ducati met de Diavel V4 de overtreffende trap van haar Powercruiser op de markt gezet. Ducati mag een nieuwe weg zijn ingeslagen door afscheid te nemen van wat decennialang dé handelskenmerken zijn geweest – Hier moesten we deze zomer maar eens wat meer mee gaan doen. Iemand ideeën?een vakwerkbuisframe, een V-twin motorblok en desmodromische klepbediening – maar de nieuwe Diavel V4 is nog steeds een échte Diavel in hart en nieren. 

Sterker, na meer dan 200 kilometer onder wisselende omstandigheden met de Diavel V4 de Belgische Ardennen te hebben doorkruist zijn we wel overtuigd dat de Italianen zichzelf hiermee hebben overtroffen. De Diavel V4 is als een malle de hoek om te krijgen, is gezegend met een blok dat boven de 3.000 tpm echt fantastisch loopt en je in warptempo naar hoogst illegale snelheden lanceert, daarbij verrassend zuinig (wij reden 1:15,5 in van-dik-hout tempo) en onderhoudsvrij (kleppen stellen pas na 60.000 km) is, en je elke rit voor het duivelse dilemma stelt: laat ik me weer gaan, of gedraag ik me dit keer wel. 

Valt er dan niks op af te dingen? Zeker wel! De TwinPulse ontstekingsvolgorde is zowel een zegen als een vloek, zegen omdat de V4 daardoor het karakter van een V-twin heeft, en vloek omdat het blok daardoor onder de 2.500 tpm als een draak loopt. De Pirelli banden zijn wanneer de woorden koud en nat in een adem worden genoemd nog steeds ruk en zijstandaard zit precies verkeerd ten opzichte van de voetsteun, waardoor inklappen telkens weer een crime is. Dat en z’n toch wel behoorlijk forse prijskaartje vanaf € 31.890 (€ 27.690 BE), meer dan € 10.000 duurder dan de allereerste Diavel die in 2011 voor ‘slechts’ € 19.290 over de toonbank ging en duurder dan de Panigale V4, Multistrada V4 S en Streetfighter V4 S. Slik…

 

Belle én het beest, blok boven de 2,5k, goede vering, fijne zit, nog steeds onmiskenbaar Diavel

Blok onderin, Pirelli op de afdeling "koud&nat", tweeëndertigduizend euro is toch wel héél erg duur...slik