Zoeken

Test: BMW M 1000 R versus S 1000 RR

Conclusie

22 december 2023

Als ik aan het eind van de middag de S 1000 RR voor de laatste keer de pitstraat instuur maakt de grijns op mijn gezicht plaats voor droefenis. Droefenis omdat de dag veel sneller is gegaan en ik nog wel een paar sessies had willen doen en droefenis omdat ik vandaag eerlijk gezegd Nog maar nét op de baan en dan al een officiële waarschuwing dat wheelies niet zijn toegestaan. Probeer dan maar eens uit te leggen dat onmogelijk is dat niet te doen...geen antwoord heb kunnen vinden op vraag welke van de twee nou de beste keuze is: de S 1000 RR of de M 1000 R.

De S 1000 RR heeft zich ontpopt in een zeer gemakkelijk te rijden Superbike, waarvan het vermogen te allen tijde kan worden aangesproken zonder dat het té imponerend of intimiderend is. De motor beschikt over een goed rijwielgedeelte dat zelfs in standaard afstelling je fantastische feedback geeft, waardoor je vol vertrouwen en op een veilige manier het TT-Circuit kunt afblaffen. Dát is de nieuwe BMW S 1000 RR – die daarnaast natuurlijk ook een plaatje is om te zien. 

De M 1000 R bleek wat sturen betreft allesbehalve dat. BMW’s nieuwste Hypernaked is weliswaar een plaatje om te zien en steekt qua performance de Ducati Streetfighter V4 duidelijk naar de kroon, maar heeft ons vandaag op circuit zeer onaangenaam verrast. Bijna hadden we geweten hoe het voelt om net als menig MotoGP of WorldSBK coureur in de Ramshoek te worden gelanceerd en dat is geen fijn gevoel. Tegelijkertijd kunnen we ons echter niet voorstellen dat dit structureel is, het kan haast niet anders of er moet iets mis met ‘onze’ M zijn geweest.

De issue bij BMW Nederland aangekaart krijgen we de melding dat het grondig zal worden onderzocht en wordt meteen een nieuwe datum geprikt om met de M 1000 R in de herkansing te gaan. Omdat het ook volgens hun echt iets exemplarisch moet zijn. 

Als we nu zouden moeten kiezen, dan zou de keuze vanwege de issues met de M naar de S 1000 RR uit gaan, omdat ’t zo’n fantastisch scheurijzer is op ’t circuit, maar als de M 1000 R qua sturen nét zo’n indruk zou maken, dan wisten we ’t wel. Dan zou de voorkeur echt wel naar de M uitgaan. Omdat de letter M bij BMW voor exclusiviteit staat, omdat ‘ie dan qua sturen dan niet onder doet en omdat een recht stuur op straat een heel stuk comfortabeler is. Maar dat zal nog moeten blijken, wordt vervolgd…