Zoeken

Test: BMW M 1000 R versus S 1000 RR

Anders dan maar?

22 december 2023

We besluiten om onze planning – Freaks getrouw – maar overhoop te gooien en de tweede sessie toch maar wel van motor te wisselen. Een goed uurtje later stuur ik de M 1000 R voor de eerste keer door de pitlane om zelf te voelen wat Dirk bedoelt, en dat duurt welgeteld maar 2 bochten. Na de haarbocht kom je via pit exit op de baan en dan accelereer je door Madijk naar de eersteIk moet zeggen dat ik 't best wel tof vindt dat BMW de kleuren van de M op mijn pak heeft aangepast remzone voor Ossebroeken, en zodra ik het gas dichtdraai voel ik de achterzijde al lichtjes slingeren van links naar rechts. Als ik op hoge snelheid richting Ruskenhoek ga en het gas los dan is daar direct de slingerbeweging. Het best laat zich dit omschrijven als snaken, zoals een slang zich slingerend voortbeweegt, wat voor veel onrust in het rijwielgedeelte zorgt. 

Ik rij een aantal rondjes om een zo goed mogelijk beeld te krijgen waar en wanneer het snaken plaats vindt en verhoog geleidelijk het tempo. Hoe harder ik rijd, hoe harder het snaken wordt op alle plekken waar onder hellingshoek wordt afgeremd, ongeacht of ik het anker uitgooi, lichtjes rem of alleen op de motor afrem. In 4e versnelling accelereer ik met 200+ door Meeuwenmeer en de snelheid loopt in Hoge Heide nog wat op, maar als vervolgens richting Ramshoek op hoge snelheid onder hellingshoek het gas dicht gaat en de rem wordt gepakt heb ik voor het eerst het gevoel de controle over de fiets bijna te verliezen, gvd dit is echt niet normaal! Met het hart in mijn keel besluit ik meteen de sessie af te breken en parkeer de M een ronde later in de pitbox voor een grondige inspectie. 

Zover ik kan zien blijkt alles vast te zitten, en ik kan dus geen directe oorzaak vinden. De achterband vertoont wel een atypisch en onnatuurlijk slijtagepatroon en ik overleg via whatsapp nog even met een goed bevriende tyre engineer van Bridgestone om o.a. de bandenspanning van de Bridgestone Lijkt net echt zo hèRS11 te dubbelchecken, maar ook die staat ingesteld volgens voorschrift. In een poging om wat te veranderen selecteer ik voor de volgende sessie de race pro mode, hierin kun je diverse parameters zelf aanpassen als gasrespons, motorrem, tractiecontrole, wheeliecontrole maar ook de demping van de vering, maar dan moet je wel in het menu kunnen vinden hoe en waar je dit moet selecteren en tot mijn grote spijt kon ik het nergens vinden… 

Na de middagpauze, sessie 3 van in totaal 5 sessies besluit ik om opnieuw zelf met de M 1000 R de baan op te gaan in Race Pro 1 mode, al kan ik dus nergens zien wat de instellingen van de net genoemde instelmogelijkheden zijn. Op goed geluk hoop ik maar dat de journalist voor me ‘m op Assen heeft afgesteld, maar al in mijn outlap blijkt meteen dat het er echt niet beter op is geworden. Het enige wat ik al rijdend in de Pro Modus kan aanpassen is de tractiecontrole en als ik hier mee bezig ben wordt de sessie tot mijn grote spijt al zeer vroegtijdig middels een rode vlag beëindigd, ook dat nog…fuck! 

Door een aantal voorvallen op de baan ligt het langere tijd stil en missen meerder groepen hun sessie en/of kostbare rijtijd en ook wij lijken daarvan de dupe te worden. Maar… alle credits in dit geval voor CRT Holland, want in plaats van vast te houden aan het oorspronkelijk tijdschema wordt dit in een zeer kort tijdsbestek volledig herzien, waarbij alle groepen een aantal minuten rijtijd inleveren en er zodoende extra rijtijd ontstaat om de gedupeerde groepen alsnog te laten rijden, en dat werkt uiteindelijk voortreffelijk! Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen. De nieuwe tijdschema’s rollen niet veel later massaal uit de printer en vinden in no time hun weg in de paddock zodat iedereen op de hoogte is, kijk zo kan het dus ook! Petje af voor Hennie, Heidi en hun team!