Zoeken

Test: BMW M 1000 R versus S 1000 RR

Porno versus Porno

22 december 2023
In navolging van de M 1000 RR lanceerde BMW dit jaar als tweede model in de exclusieve M-series de M 1000 R, met 210 pk de allersterkste Hypernaked op de markt. Echter, voor die M moet bij de dealer minstens € 25.500 op tafel worden gelegd en voor dat geld heb je ook een S 1000 RR. Dus wat kies je? Om antwoord te vinden op die vraag ging onze man Ron Huijs met beide fietsen naar het TT-circuit.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: eigenlijk had dit een heel ander verhaal moeten zijn. De twee motoren die dit jaar namelijk het hoogst op mijn ‘testen op circuit’ verlanglijstje hebben gestaan, zijn zonder twijfel de twee BMW motoren van de super exclusieve M-series geweest. De M 1000 RR was door de Duitsers voor het modeljaar 2023 flink vernieuwd, de M 1000 R was compleet nieuw en had met een topvermogen van 210 pk méér vermogen dan menig eenliter en eenliterplus Supersport. Op straat kun je d'r misschien helemaal niks meer mee, maar op 't circuit is 't des te leuk. Helemaal het TT-CircuitZo ontstond dus het plan om met M&M naar het TT-circuit van Assen te gaan vanwege z’n snelle lay-out, waar CRT Holland ons al een dag had toegezegd. 

Met de datum al vastgelegd bleek echter al snel dat ons plan moest worden aangepast. De M 1000 R was beschikbaar, de dubbel-R echter helaas niet, maar gelukkig werd in Rijswijk met ons meegedacht. “Zeg, je zou natuurlijk ook de S 1000 RR kunnen nemen. Ik heb net gecheckt en zo te zien is die op de door jou gevraagde data wél beschikbaar”, stelde Bryan Barendrecht van BMW Nederland voor. “Ik ga het even voor je dubbelchecken en bel je zo meteen terug.” De S 1000 RR bleek inderdaad beschikbaar en hoezeer ik enerzijds teleurgesteld was het verhaal zonder de M 1000 RR te moeten doen, raakte ik er anderzijds meer en meer van overtuigd dat S versus M eigenlijk veel interessanter was. M versus M zou een test van de superlatieven zijn geweest, maar met een prijskaartje vanaf € 24.200 voor de S 1000 RR en vanaf € 25.500 voor de M 1000 R lagen die twee op eenzelfde niveau, waardoor de stelling veel reëler was: kies je voor een compromisloze fiets voor op het circuit, of kies je voor exclusiviteit en rijdbaarheid op straat. 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Manu de Soomer (motorsportspics.com), Ad Kievit, BMW
Met dank aan: CRT Holland