Zoeken

Test Ninja 1000SX versus GSX-S1000GT - deel 1: de straat

Suzuki GSX-S1000GT

27 september 2022

   

De geschiedenis van de Suzuki GSX-S1000GT gaat minder ver terug dan die van de Ninja 1000SX. We schrijven het jaar 2015 als Suzuki de GSX-S1000F lanceert, die als een gekuipte versie van de naakte GSX-S1000 moet worden gezien en ook letterlijk precies dat is. Tot in het kleinste detail zijn de twee fietsen gelijk, behalve dan die kuip, waardoor hij meer weg heeft van wat bij onze Oosterburen een Zoeperbike werd genoemd: een Supersport met een breed stuur. Hoewel wat sturen betreft de GSX-S1000F het helemaal niet zo verkeerd deed, kwam hij op het vlak van comfort en toeren te kort door z'n sportieve zit en het feit dat er geen koffers konden worden gemonteerd.

In plaats van de motor door te ontwikkelen werd in Hamamatsu bij Suzuki het roer rigoureus omgegooid en werd in het diepste geheim met de ontwikkeling van een compleet nieuw model gestart, dat als gevolg van de coronapandemie pas in het najaar van 2021 kon worden gepresenteerd en dit voorjaar kon worden uitgeleverd. Hoewel de 'GT' in principe nog steeds als een gekuipte versie van de vorig jaar ook vernieuwde GSX-S1000 kon worden gezien, had Suzuki duidelijk van de fouten van de 'F' geleerd, door het kontje geschikt voor zijkoffers te maken, de elektronica uit te breiden en cruise controle toe te passen, en in het display een groot TFT-kleurendisplay te voorzien dat via MySPIN als navigatie kon dienen.

Dat blok - wat een power, quickshifter, TFT-display met MySPIN, geluid

Richt op met remmen in de bocht, feedback banden, zit had iets ruimer mogen zijn