Zoeken

Test Ninja 1000SX versus GSX-S1000GT - deel 1: de straat

Kawasaki Ninja 1000 SX

27 september 2022

  

De Ninja 1000SX werd door Kawasaki voor het eerst in 2011 op de markt gezet, hoewel toen nog onder de naam Z1000SX. De motor werd destijds als gekuipte versie van de Z1000 naked sport gelanceerd, als tegenhanger van de VFR1200 of Triumph Sprint GT, maar werd pas écht een serieuze speler in het sport/tour segment toen in 2017 twee zeer essentiële zaken werden aangepast: het blok (dat een balans as kreeg) en het zadel (dat nu echt veel beter zat). Daarnaast werd voor het eerst ook een IMU voorzien, waardoor tractiecontrole en ABS hellingshoek afhankelijk werd. 

Twee jaar geleden werd de SX opnieuw flink onderhanden genomen en werd de naam van Z1000SX naar Ninja 1000SX aangepast, om 'm onderdeel te maken van de Ninja familie, waar het design nu ook veel meer op was afgestemd. Met de Ninja 1000SX werden in 2020 ten opzichte van de Z de puntjes op de i gezet, door de fiets op alle fronten te verbeteren en nu voor het eerst een TFT-display met Bluetooth connectiviteit en cruise controle te voorzien, terwijl op het sportieve vlak de vering en remmen naar een hoger plan werden getild.

Ruime zit, goede windbescherming, verbruik, fijne stuureigenschappen

Geen navigatie in het display, terugschakelen met quickshifter onder 3.000 tpm, vormgeving koffers