Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. Suzuki V-Strom 1050 XT

Of toch sport met vleugje tour

21 juli 2020

De V-Strom heeft een heel ander motorkarakter dan de Versys. Waar de Versys een viercilinder-lijnmotor heeft, heeft de V-Strom een 90° V-twin. Die is met oog op Euro 5 aangepast voor dit jaar, met andere nokprofielen, een grotere radiateur en een aangepaste uitlaat met een grotere katalysator. Dat heeft nogal effect op de vermogensafgifte, die is gestegen van 74 kW bij 9.000 tpm tot 79 kW (107 pk) bij 8.500 tpm, terwijl het koppel van 100 Nm nu bij 6000 tpm vrijkomt, 2000 toeren hoger dan bij het oude model.
Oogt wat logger en zwaarder. Die Versys dan hè

Je moet er wel van houden, van dat DR Big design

Welke zou jij nemen?
Er is trouwens ook een 35 kW-versie, maar die wordt alleen in België verkocht. Het blok is dus wat sportiever geworden, al kun je dat in Nederland niet echt meer benutten. Je merkt wel dat de V-Strom iets vlotter en sprankelender aanvoelt. Het motorkarakter bevalt me het best in stand 2 van de motormodi, in stand 1 reageert hij me iets te agressief op het gas. In stand 2 is dat beter, al kan hij soms, in snel genomen bochten, nog ietsje abrupt oppakken als je voorzichtig gas wilt bijgeven. Het is echter heel beheersbaar en het is een heerlijk blok. De motor trekt al vanaf 2000 toeren zonder klapperen weg en trakteert je vooral boven de 6000 tpm op een adembenemende acceleratie, gepaard met een heerlijke, hamerende roffel. Dan zit je meteen in illegale snelheden en kun je direct vier keer opschakelen in de goed schakelende bak, die net als de Kawa is voorzien van een bekrachtigde slipperkoppeling. Een quickshifter heeft de V-Strom niet, maar die mis ik ook niet. Voor mij is zo’n ding een oplossing voor een probleem dat ik niet had.

Wendbaar

Het sportieve karakter merk je ook wanneer je met de V-Strom over de dijkwegen rijdt. De V-Strom 1000 stuurt enorm gemakkelijk en vertrouwd. De V-Twin weegt rijklaar 247 kg en is zeker geen dartele rijlesmotor. Toch merk je niet veel van dit gewicht. De V-Strom laat zich heel gemakkelijk op één oor leggen en laat zich op rotondes heel gemakkelijk omgooien. Zowel in haakse hoeken als lange bochten legt hij een sublieme stabiliteit aan de dag, waarbij je het wegcontact goed aan kunt voelen. Dat komt onder meer door de hoogwaardige, ietwat stugge, volledig instelbare 43 mm KYB upside downvoorvork. De fraai vormgegeven, aluminium achterbrug werkt in op een KYB monoschokdemper. Daarvan kan de veervoorspanning met een externe handstelknop worden versteld, terwijl de uitgaande demping met een schroefje kan worden aangepast. De vering is goed
De remmen zijn prima voor elkaar. Beide voldoende stopkracht, beide bochten-ABS

Quickshifter versus op de ouderwetse manier. Quickshifter is onderin beetje eigenwijs

Het viercilinderblok van de Versys is fan-tas-tisch. V-twin klinkt wel beter, dat dan weer wel

Wannabee Allroads, dus mogen handkappen niet ontbreken

Neusjes van de zalm? Doet u ons maar de Kawa dan
uitgebalanceerd en spreekt erg mooi aan. Je voelt goed of de op de tubeless spaakwielen gelegen Bridgestone Battlax A41Wings - een 110/80R19 voor en 150/70 R17 achter - grip hebben. En dat hebben ze behoorlijk. De remmen zijn eveneens fantastisch. Ze grijpen goed aan en remmen erg scherp door als je verder in het remhendel knijpt. Dat komt ook omdat het nieuwe Motion Track Braking System niet alleen een bochten ABS is, maar ook een gecombineerde functie heeft: wanneer je de voorrem gebruikt, remt de achterrem automatisch mee. En dus heb je aan twee vingers op het goed instelbare remhendel genoeg.

Karakter

Wanneer je overstapt van de Suzuki op de Kawasaki, merk je het karakterverschil direct. Het is net als de Suzuki een razendsnelle machine, laat daar geen misverstand over bestaan. De Versys is echter wat relaxter, wat minder een “opgewonden standje”. De Kawa stuurt ook heel gemakkelijk en neutraal, bij het insturen rolt de rijklaar 257 kg zware machine net iets trager de bochten in dan de Suzuki. Het omleggen op rotondes kost niet direct meer kracht – eigenlijk gaat het vanzelf – maar het voelt alsof het een fractie minder flitsend gaat. Hetzelfde karakter merk je bij het remmen. De vierzuiger-stoppers van de Versys zijn geweldig, maar net iets minder agressief. Toch hebben ze wel een flinke dosis remkracht in huis, die via het instelbare remhendel uitstekend te doseren is. De elektronisch instelbare vering is ook wat zachter, waardoor je een fractie minder goed voelt wat er onder de toerbanden gebeurt, maar wel comfortabeler over oneffenheden rijdt. Dat is een belangrijke factor in het prettige weggedrag van de Versys. Je kunt bij deze vering uit drie standen kiezen: Solo, solo met bagage, met duopassagier en bagage. De voor- en de achtervering hebben stappenmotortjes waarmee de veervoorspanning op de gekozen stand wordt aangepast. Sensoren in de vering meten daarbij wat de beweging van de vering is, de demping wordt met elektromagnetisch bediendeklepjes in milliseconden aangepast. In de solo-stand is de vering voor mijn “eigen gewicht” toch een tikje te soft, ze deint wat na. Dat is weg als ik de stand solo met bagage instel. De Versys stuurt dan ook nog net iets scherper. De demping is daarbij dusdanig dat de motor strak en kalm blijft, zelfs als het wegdek wat slechter wordt.