Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. Suzuki V-Strom 1050 XT

V-Strom 1050: DR Big kloon

21 juli 2020

De V-Strom is qua karakter iets minder toermachine en iets meer sport, met een duidelijke verwijzing naar de offroad-historie van het merk. Het model werd twee jaar geleden herzien en is nu wederom op scherp gezet, met een opvallendere neus waarin een aluminiumkleurige panelen de ruit boven het dashboard lijken te houden. De ruit is nu van de voorkant in hoogte te verstellen, dus niet tijdens het rijden. Minder handig, maar wel zo veilig. Verder refereert het design met zijn kenmerkende snavel aan de legendarische DR 800 Big uit de jaren 90. Zeker in de gele kleurstelling van “onze” limited edition XT-versie, die refereert aan de offroad-modellen van het merk uit het Japanse Hamamatsu. Al moet ik zeggen dat de familiegelijkenis met de 650cc-V-Stroms nu wel een beetje zoek is. Dus benieuwd wat het motornieuws Je hebt echter ook fietsen waarmee je verdomd graag in Zuid-Frankrijk zou willen rijdenvoor 2021 gaat zijn… Anyway, net als voorheen is er naast de standaard V-Strom 1050 ook weer een ietwat ruigere XT-uitvoering. Die heeft goudkleurig geanodiseerde tubeless spaakwielen, handkappen een verbeterde middenbok en een onderkuip. Beide versies hebben standaard kofferophangpunten en handkappen, terwijl het nieuwe model nu naast een LED-achterlicht ook een vierkante LED-koplamp heeft gekregen. Deze “first edition” heeft overigens ondanks de geïntegreerde koffer-ophangpunten toch een kofferrek voor aluminium koffers, waarvan ik alleen de topkoffer had meegenomen. Ik mag met de lockdown toch het land niet uit… Die koffer is overigens wel groot genoeg om een allroad-helm op te bergen. Andere opvallende zaken zijn de valbeugels en de mistlampen van deze first edition. Die worden bediend via een kunststof opbouwschakelaar op het stuur. Fraai is verder dat het motorblok is voorzien van een protector op het koppelingshuis, zodat deze mooi blijft.

Ride by wire

De nieuwe V-Strom heeft dezelfde cilinderinhoud als de vorige, maar de naam doet vermoeden dat het blok groter is geworden. Dat is niet zo, de naam dient om aan te geven dat er toch wel veel is gewijzigd. Een niet zichtbare, maar erg belangrijke vernieuwing is dat de V-Strom nu ride-by-wire heeft gekregen. Dat is een van de redenen dat de nieuwe V-Strom nu naast instelbare tractiecontrole ook instelbare motormodi (sport, road en rain) en cruisecontrole heeft gekregen, alles instelbaar via de nieuwe schakelaars op het stuur. Verder heeft de V-Strom nu een De Suzuki V-Strom 1050 is zo'n fiets en dan maakt 't geeneens uit of je de standaard of XT versie neemt“Suzuki Intelligent Ride system met een in twee standen instelbaar Motion track brake ABS-system en een uitschakelbare tractiecontrole met 3 modi, alsmede low RPM-assist en easy start (de knop eenmaal indrukken en verder verloopt de start automatisch). Verder zijn de assistentie-systemen bij de XT verbeterd met een nieuwe IMU, die net als de Kawasaki zes bewegingsmogelijkheden over drie assen kan meten. Sommigen noemen dat dan zes assen, maar natuurkundig gezien heb je natuurlijk alleen lengte, hoogte en breedte en kun je alleen in de richting van die assen bewegen of eromheen roteren. Dan kom je aan zes mogelijke bewegingen. Als je die kunt meten, kun je met die data diverse assistentiesystemen beïnvloeden: De XT heeft zodoende hellingshoek- en lastafhankelijke controlesystemen, een gecombineerd remsysteem en hill hold. Daarnaast heeft hij nog een USB-stopcontact en is er een 12V stopcontact onder de zitting.

 

Lichtvoetiger, levendiger blok, uitstekende remmen, goede plaatsing navigatie, goede windbescherming

Langeduurcomfort zadel, voedingskabeltje navigatie knullig in beeld, lomp rek voor zijkoffers