Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. Suzuki V-Strom 1050 XT

Versys: buitenbeentje

21 juli 2020

De Versys altijd een buitenbeentje geweest. Kawasaki heeft zijn “Versatile System” altijd gepresenteerd als een motor voor “alle verharde wegen”. Dat gold voor de tweecilinder 650 cc-versie en zeer zeker voor de later geïntroduceerde 1000 cc viercilindermotor, die met zijn gewicht en breedte duidelijk gericht was op toercomfort. Dat geldt zeker voor de laatste versie, die vorig jaar werd geïntroduceerd. Die is puur gericht op straatgebruik. D'r zijn van die fietsen waar je in een ruk mee naar Zuid-Frankrijk zou willen rijdenHij heeft dus geen 19- of 21 inch voorwiel, maar een 17 inch wiel dat een betere wendbaarheid biedt. Geen noppenbanden, maar Bridgestone T31 toerbanden voor optimale grip op asfalt. Geen veerwegen waarmee je probleemloos over een boomstam rost, maar, maar stabiele vering met voldoende veerweg voor kapotgereden asfalt. Die laatste Versys kreeg bij zijn update een scherper uiterlijk met volledige LED-verlichting en een stroomlijn, waarbij de langsstromende lucht “downforce” op het voorwiel geeft, voor meer grip en stabiliteit. De windbescherming werd ook verbeterd met een over 75 mm in hoogte verstelbaar windscherm, dat een ventilatieopening heeft om turbulentie rond de helm te verminderen.

Standaard en SE

Van de Kawasaki Versys 1000 zijn twee versies beschikbaar: de standaardversie en de “Special Edition” Beide hebben een behoorlijk rijke uitrusting met onder meer wheelie control, bochten-tractiecontrole en bochten-ABS, alsmede geïntegreerde ophangpunten voor de koffers. Die zijn groot genoeg voor een integraalhelm, maar door de vreemde vorm past er geen laptop in en kun je ze moeilijk vol laden. De SE-uitvoering, die we bij deze test naast de Suzuki zetten, heeft daarnaast nog elektronisch instelbare vering, bochtverlichting, een in twee richtingen werkende quickshifter, zelfherstellende lak, verwarmde handvatten en standaard handkappen, bovendien zijn er mistlampen gemonteerd, die via een ietwat lastig te bereiken, maar netjes ingebouwde schakelaar De Versys 1000 is zo'n fiets en al helemaal de SE versie in het dashboard te bedienen zijn. Interessant is verder dat de veringinstelling bij dit systeem is gekoppeld aan de drie instelbare modes van de tractiecontrole en aan de vier power modes van de motor (sport, road, rain, rider). Heel bijzonder is ook het kleuren-TFT-dashboard van de SE. Dat kun je via Bluetooth met een app op je telefoon verbinden. Daarmee kun je veel voertuiginformatie inzien, maar ook een melding krijgen op je dashboard als je telefoon of mail binnenkrijgt. Je kunt ook diverse instellingen van je motorfiets via de-app veranderen. De app is beschikbaar voor Apple IOS en wordt beschikbaar voor Android, maar vraag me niet wanneer. Tijdens de presentatie van de Versys 1000 SE afgelopen jaar op de Canarische eilanden Fuerteventura en Lanzarote zeiden ze 'binnenkort', om dit jaar tijdens de meest recente launch, die van de Z H2, nog steeds 'binnenkort' te zeggen.

 

Beresterk motorblok, comfortabel zadel, moderne uitvoering met TFT dashboard, comfortabele vering, goede windbescherming

Bediening zijstandaard, vormgeving koffers, hoogte instelling ruit