Zoeken

Test: Honda CB500 familie

Wat voor vlees in de kuip?

10 september 2019

Maar wat hebben we nou precies? Beginnen we bij de CB500, dan is het niet veel meer dan een leuke, nette en mooi afgewerkte naked. Die is dan ook het goedkoopst, noem het de basis waaromheen al het andere is doorontwikkeld. Niet ver daarnaast staat de CBR, die duidelijk zichtbaar heel veel zaken deelt met z’n kale broertje, maar voornamelijk de toevoeging van een complete stroomlijn als extra heeft.
Drie dashboardjes, het had er stiekem ook één kunnen zijn. Slim ingedeeld, in lijn met de andere nieuwe Honda's. Informatief, net even anders, maar niet te ingewikkeld

Die knopjes kennen we natuurlijk ook al even. Werkt wel prima, niks mis mee

Maar bekijk je ze van voren, dan zie je wel wat verschil. Als je goed kijkt
En dan komen we bij de CB500X, die wel een stuk meer heeft moeten aanpassen. Frame, maar vooral vering is totaal anders, gevolgd door het plastic, de geometrie en alle toeters en bellen. De ontbrekende Rebel500 is nog steeds wel herkenbaar op punten, maar ook duidelijk een stuk meer aangepast in z’n velgen en vering, geometrie en meer.

Die verschillen zien we vanzelfsprekend ook terug in de prijs. De naked is het goedkoopst, gevolgd door de gestroomlijnde en afgemaakt met de “allroad”. Geen verrassing. Maar wat vind je daarvan terug? Hoe rijden ze nou eigenlijk en ten opzichte van elkaar, wat is wat en hoe leuk is dat? Nou hebben we wel vaker vergelijkingsverhalen, maar eigenlijk zijn ze zelden zo realistisch als nu. Tussen het prijsverschil dat er nog over blijft, vallen ze allemaal in ‘dezelfde’ categorie en kun je dus hetzij een maandje langer of een maandje korter sparen, maar als je het nodig vindt kom je er toch wel. Dan heb je ook nog eens geen probleem met voorkeur voor een merk, wat in een andere vergelijking mee zou kunnen spelen, dus hoef je alleen maar uit te zoeken welke motor nou echt de beste keus voor jou is. 


Ed doet net alsof hij de kleine motorrijder vertegenwoordigt. Oh wacht....

Of tenminste, zoiets. Uiteraard is ook dat in de echte wereld lang niet altijd van toepassing omdat je ook die keus al gemaakt hebt, maar laten we nou gewoon eens doen alsof. Doen we eigenlijk altijd wel, ook al hebben we het over een Hypermotard SP versus CB500X en Suzuki Swift, om maar Baf! Zó doe je dat dus! Dat doe je met een GS niet n...oh wacht, misschien toch. Ach jaeen bizar voorbeeld te noemen. We gaan eens uitzoeken welk van deze drie nou echt het best gebruik maakt van wat ‘m gegeven is. Welke CB komt volgens ons nou eigenlijk echt bovenaan te staan?

“Het is een kwestie van voorkeur” hoor je ons al zeggen. Is ook wel een beetje zo natuurlijk, maar ze zijn alle drie zo leuk om te rijden, dat je zo nog moeilijk op een eenduidige keus uit komt. Telkens als je overstapt is het toch weer ‘Nee, déze!’ en daar ga je dan weer. Qua prestaties doen ze natuurlijk niet voor elkaar onder, al heb je op de CB500X wel nipt wat meer veerweg, wat soms ook neer komt op comfort. Maar ja, zoveel gestuiter wíl je op een CBR dan ook helemaal niet, dan moet ‘t vooral strak zijn. En warempel, dat is het dan ook. Totdat je op de naked stapt en denkt ‘ja maar zo met dat rechte stuur ben je nog veel wendbaarder!’, en als je een dijk aan het rijden bent, vind je dat ook best wel heel erg leuk.

Misschien is het al heel licht opgevallen dat we het nog nauwelijks over vermogen, remmen, vering, frame, zithouding of echt belangrijke zaken hebben gehad, maar dat komt dan ook doordat heel veel van die dingen heel erg hetzelfde zijn. Zelfs de CB500X is weliswaar hoger, maar eenmaal in het zadel valt het meeste verschil weg. Maar nu we er toch over beginnen: het meeste verschil wordt gemaakt bij je handen. Met clipons voor de CBR, een ‘gewoon’ recht stuur op de naked en een groot, breed en hoger geplaatst stuur op de CB500X is dat het punt waar het meeste verschil gemaakt wordt en dat mist z’n uitwerking niet. Neem enkel de CB en CBR en je voelt een wereld van verschil. 


Dit is Raymon. Raymon was bij ons te gast. Wees zoals Raymon.