Zoeken

Test: Honda CB500 familie

Het verdict

10 september 2019

Mocht het je zijn opgevallen dat de tekst van daarnet nagenoeg hetzelfde is, dat klopt. De verschillen zijn niet zo groot. Logisch. Totaal niet erg ook. Maar ze zijn er wél en dat is misschien nog het belangrijkste. Je merkt het wel en zo hoort het ook, want daar betaal je uiteindelijk voor. Dus na lang debatteren en veel wisselen komt er uiteindelijk toch een verdict. Natuurlijk is het lastig kiezen, maar nadat mijn collega’s er beiden het hunne over hebben gezegd en zoals te verwachten sterk uiteen liepen met hun mening, Nee, dat is geen kwestie van voorkeur, deze doet 't gewoon het lekkerste. Oh, dat is precies de definitie van voorkeur? Wat vervelend nou...heb ik uiteindelijk het debat beslecht door rationeel te argumenteren. Heb je het over uitstraling, dan staat de naked gewoon diep in de schaduw van zowel de CBR als de 500X. Die zien er nou eenmaal mooier uit, zijn rijker uitgerust en geven je ook nog eens meer het ‘veel motor’-gevoel. In het geval van een Adventure is dat best oké en het is niet de eerste keer... andere merken hebben in het verleden óók gestunt en gescoord met een veel-voor-weinig instelling. Daar valt dan ook niks aan af te geven. Zoek je een leuk sportieve speelmachine, dan is de CBR een heel goede gok. Het ding ziet er super gelikt uit en je kunt ‘m ook echt wel goed sportief rijden. De naked is... tja, die kun je in dezelfde uitvoering tegenkomen bij een rijschool en dat is nou eenmaal niet echt super stoer. 

Maar dan vergeet je één ding. Alle drie moeten het doen met 35 kilowatt en dan kom je nou eenmaal het verst met een motor die daar het minst aan kilo’s tegenover zet. Als je ergens beperkt wordt, is het logischerwijs zaak zo veel mogelijk uit die beperking te halen. De 500X is leuk, maar waarschijnlijk ook de eerste die je ‘ondermaats’ zult gaan vinden, hopend dat je toch net ietsje meer power aan boord had gehad om jou, je passagier en je bagage vlot die Alpenpas omhoog te slepen. De CBR is leuk, maar juist met zo’n sportief ogend ding wil je er ook liefst alles uit halen wat er in zit. En dus is dat de eerste waarmee je tegen het plafond aan komt, intussen het feit vervloekend dat je die extra bak koffie bij de lunch toch hebt genomen. En dus wil je ook, als je toch bezig bent, veel sneller meer en dus een andere motor. Maar de CB500... die wordt nou eenmaal het minst Vroeger had je een 'Babyblade' en die ging als een jekko. Nu hebben we dit... vet cool is 't wélbeperkt en blijft dus het langst leuk. En als je dan weet dat ‘ie de andere twee in geen geval hoeft te laten gaan en ook nog eens het meest frivool is en je het meest het idee geeft ‘m de baas te zijn, wat houd je dan nog tegen? 

Sowieso zijn de CB500 machines gewoon plezier vóór en plezier ná. Volwassen worden komt nog wel een keer, maar niet vandaag. Zo speels als ze zijn, zo goed lijken ze van tijd tot tijd op Donalds favoriete neefjes. En de verschillen zijn heel erg klein. Zo klein dat je ze soms zelfs makkelijk kunt verwarren, zeker als ze zoals dit trio allemaal hetzelfde petje opzetten. Dus wie is dan precies wie? Dat weten ze zelf gelukkig nog wel…en uiteindelijk komt de waarheid alsnog boven tafel. Wij kiezen voor Kwik. Of was dit nou Kwek?


Ja, zo kan het ook. Kán....