Zoeken

Test: Honda CB500 familie

Kwik - CB500F

10 september 2019

Met 471 cc maakt het blokje van de CB500F precies 47 pk en 43 Nm. Meer dan genoeg om het echt serieus leuk mee te hebben en het is dan ook een wonder der techniek. Laat dat maar aan Honda over, om een blokje zo te laten lopen als de tweecilinder van deze motor. Ongeevenaard soepel en veelzijdig, maar in geen enkel model zo goed uit de verf komend als hier. Het verhaal is dan ook erg overdacht:
Een ditje, een datje. Veel ditjes en datjes die je op de andere modellen terugziet

Het werkt, laten we het daar op houden. Blokje heeft nog altijd dat 'blade'-zijaanzicht waar ze zo trots op zijn. Zit wat in, 't oogt best fraai

Dekje is optie, maar wel kewl. Remmen zijn adequaat en houden de prijs laag
die cilinderinhoud komt niet uit de lucht vallen. Natuurlijk hadden ze tot 500cc kunnen gaan, maar grondige studie heeft ooit aangetoond dat juist deze combinatie van boring en slag het optimale karakter zou hebben en dus is hier voor gekozen. 

En voor 2019 is daar nog eens een klein toefje bovenop gedaan. Als je niet meer vermogen uit een blokje kunt halen en toch wel iets wilt upgraden, dan ga je toch gewoon de breedte in? En dat is precies wat ze gedaan hebben. Een gemiddelde vermogensgrafiek ziet er ongeveer uit als een piramide, met een mooie stijgende lijn en een duidelijke piek. Honda heeft die piek breder gemaakt, waardoor je over een breder gebied, meer vermogen hebt. Dat voel je terug als souplesse en aanspreekbaarheid. Allemaal perfect geregeld via de injectie en alle andere digitale hulpmiddelen. Tegelijkertijd is het nieuwe blokje helemaal tiptop aan Euro4 aangepast en dus kun je gerust de komende jaren doorknallen. Om het af te maken heeft Honda er, voor de toegankelijkheid – maar ook voor comfort – een slip/assist koppeling aan toegevoegd en je kunt gerust spreken over een van de meest soepele, veelzijdige blokjes van de tegenwoordige tijd.

En het ziet er ook nog eens waanzinnig uit.


Kop in de wind en blaffen maar. Willen we een ander uitlaatje? Daar is de jury nog niet uit... maar het mág wel

De meest speelse van het stel. En de lichtste. En de stilste.

Ook de meest 'rijschool-achtige'. Kom nou op met die Neo Sports Café uitvoering!